واردات دو برابر صادرات - ۵ بهمن ۸۵

گروه صنعت و معدن- فرید قدیری: گزارش‌های مستند و رسمی در مورد قدیمی‌ترین صنعت کشورمان نشان می‌دهد در طول سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ معادل دو برابر آنچه توسط این صنعت صادر شده ارزش واردات محصولات مشابه خارجی به کشورمان بوده است. به استناد آمارهای وزارت صنایع و معادن صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ در مجموع یک‌میلیارد و ۶۲۹میلیون دلار انواع منسوجات و پوشاک به بازارهای جهانی صادر کردند و در مقابل تجار واردکننده در طول همین سال‌ها ۳میلیارد و ۲۸۶میلیون دلار منسوجات و پوشاک به بازار ایران آوردند.

به عبارتی ساده‌تر به‌رغم اینکه از یک سو صنعتگران در بخش نساجی و پوشاک در طول پنج سال گذشته تمام تلاششان را به خرج دادند تا بتوانند حتی سهمی اندک از تولیداتشان را صادر کنند و همچنین دولت نیز از سوی دیگر در طول این سال‌ها توانست با اختصاص یارانه‌ای قابل توجه تحت عنوان جایزه صادراتی به نوعی خسارت صادرکنندگان ناشی از ثبات نرخ ارز در برابر افزایش نرخ تورم را پوشش دهد اما گویا توان واردکنندگان بیش از صادرکنندگان بوده است.

با این حال اگر از میزان واردات غیر رسمی پوشاک صرفنظر کنیم (هرچند به گفته مسوولان صنعت نساجی سالانه حجم قابل توجهی انواع پوشاک به صورت کالای همراه مسافر و قاچاق وارد کشور می‌شود) می‌توان گفت در طول پنج سال گذشته یک‌میلیارد و ۶۵۷میلیون دلار ارز برای واردات پوشاک و انواع منسوجات از کشور خارج شده است.

در طول سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ حدود ۲۵۴میلیون و ۶۴۳هزار دلار پارچه چادرمشکی وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس و براساس آمار گمرک، دومیلیون و ۳۷۲هزار و ۲۱۶کیلوگرم چادر مشکی در سال ۸۰ به ارزش ۱۶میلیون و ۵۱۴هزار و ۷۵۸دلار، ۲۷۷هزار و ۴۴۵کیلوگرم چادرمشکی در سال ۸۱ به ارزش ۹۹۷هزار و ۲۴۶دلار، ۲۳میلیون و ۱۵۴هزار و ۵۱کیلوگرم چادرمشکی در سال ۸۲ به ارزش ۴۸میلیون و ۷۸هزار و ۲۰۹دلار، ۳۶میلیون و ۷۶۱هزار و ۶۰۰کیلوگرم چادرمشکی در سال ۸۳ به ارزش ۹۰میلیون و ۵۳۱هزار و ۹۶۸دلار و ۲۱میلیون و ۲۸۶هزار و ۷۷۹کیلوگرم چادرمشکی در سال ۸۴ به ارزش ۹۸میلیون و ۵۲۱هزار و ۲۵۰دلار وارد کشور شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در سال گذشته ارزش واردات چادرمشکی به کشور معادل ۱۲درصد ارزش کل واردات منسوجات و پوشاک بوده است.

این در حالی است که امسال تولیدکنندگان داخلی موفق شدند تکنولوژی تولید پارچه چادرمشکی را بومی کنند که این امید می‌رود که از سال آینده تولید این نوع پارچه در کشور افزایش یابد. سرمایه‌گذاران بر این باورند که احداث یک کارخانه تولید پارچه چادرمشکی با ظرفیت ۱۰میلیون متر نیازمند سرمایه‌گذاری ۳۰میلیون دلاری است که برای تامین آن به دریافت تسهیلاتی از حساب ذخیره ارزی نیاز است.