بررسی موضوع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰‌کیلومتری شهر تهران نیازمند مطالعات و بررسی‌های کارشناسی است که حدود یک‌سال زمان نیاز دارد. به گزارش «ایسنا»، احمد زمانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، با بیان این مطلب اظهار کرد: بیش از ۱۷‌هزار واحد صنعتی موفق به دریافت مجوز از سازمان صنایع و معادن استان تهران شده‌اند که حدود ۸۰‌درصد آنها در شهر تهران و اطراف آن مستقرند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت مسایل زیست محیطی در شهرک‌های صنعتی گفت: شهرک‌های صنعتی عباس آباد، علی آباد و چرم شهر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان شهرک‌های سبز معرفی شده‌اند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲۵‌درصد از مساحت شهرک‌ها به ایجاد فضای سبز اختصاص خواهد یافت.

او، تعداد قراردادهای منعقد شده برای انتقال صنایع آلاینده به شهرک‌های صنعتی تهران را هفت‌هزار مورد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۲۰۰مورد از این کارخانه‌ها فعال هستند که برای ۳۸‌هزار نفر اشتغالزایی به همراه داشته است و برای انتقال حدود شش‌هزار واحد صنعتی به شهرک‌ها نیز آمادگی داریم.

زمانی، متوسط زمین قابل واگذاری به هر واحد صنعتی را در شهرک‌های صنعتی ۳۵۰۰‌متر عنوان کرد و گفت: متوسط اشتغالزایی هر واحد صنعتی ۲۳نفر است و در حال حاضر ۱۵۰۰هکتار زمین با قابلیت استقرار شش‌هزار واحد صنعتی آماده واگذاری به شهرک‌های صنعتی است.

زمانی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده باید سالانه‌ هزار هکتار زمین برای واگذاری به واحدهای صنعتی متقاضی آماده‌سازی،‌ هزار هکتار زمین به متقاضیان واگذار و‌هزار هکتار زمین نیز طراحی شود که البته در حال حاضر سالانه حدود ۳۰۰هکتار زمین واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه دولت ۲۲‌هزار هکتار زمین در اطراف تهران توسط شرکت شهرک‌های صنعتی تهران به منظور ایجاد شهرک‌های صنعتی قابل تملک خواهد بود، گفت: تاکنون ۱۰‌هزار هکتار از این میزان تملک شده که به طور متوسط در هر شهرک ۲۰۰هکتاری تعداد ۴۰۰واحد صنعتی مستقر خواهد شد.

او با بیان اینکه هم اکنون ۱۶۰۰هکتار زمین آماده واگذاری به واحدهای صنعتی متقاضی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶۰۰واحد صنعتی در خارج از شعاع ۱۲۰‌کیلومتری تهران واقع شده‌اند و بقیه در داخل شعاع ۱۲۰‌کیلومتری مستقر هستند که ۸۰‌درصد از آنها صنایع انتقالی هستند.

وی در ادامه از ایجاد گمرک و منطقه ویژه در برخی شهرک‌های صنعتی مانند چرمشهر خبر داد و گفت: در مصوبه هیات‌دولت ایجاد ۲۷شهرک صنعتی در استان تهران پیش‌بینی شده که در حال حاضر از این تعداد ۱۲ شهرک فعال هستند. زمانی، در خصوص تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مجدد قانون استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰‌کیلومتری تهران گفت: در این کمیته پیشنهادهایی از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، سازمان‌های صنایع و معادن استان تهران و حفاظت محیط زیست ارایه شده تا این قانون با یک دید کارشناسی مورد بازنگری قرار گیرد.

به گفته وی، بررسی مجدد این قانون حدود یک سال زمان نیاز دارد و در این خصوص شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، استقرار صنایع غیرآلاینده را در محدوده ۱۲۰‌کیلومتری تهران خواستار شده است. وی در ادامه با اشاره به ارایه پیشنهادهایی برای ایجاد شهرک‌های فناوری اطلاعات در دماوند و دو منطقه غربی و جنوبی استان تهران اظهار کرد: به منظور تملک زمین‌های لازم برای ایجاد این مراکز یک میلیارد تومان بودجه برای امسال تعیین شده است و امیدواریم در این زمینه جذب سرمایه‌ خارجی را نیز شاهد باشیم. او همچنین از افتتاح مرکز فناوری و خدمات کسب و کار عباس آباد در دهه فجر خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در شهرک‌های دارای بیش از ۱۰۰واحد صنعتی یک مرکز فناوری و خدمات کسب و کار ایجاد خواهد شد که در این راستا یک مرکز در شهرک صنعتی اشتهارد ایجاد شده و دو مرکز نیز در شهرک‌های صنعتی عباس آباد و شمس آباد ایجاد خواهد شد.