فرید قدیری

آیا می‌دانید دولت آلمان برای حمایت از اقتصاد کشورش در برابر کالاهای وارداتی غیراستاندارد چه تدبیری اندیشیده است؟ در مبادی گمرکی ورود کالا در کشور آلمان در صورت شناسایی محموله‌های غیراستاندارد، کالاها به قسمتی هدایت می‌شوند که در آنجا دستگاه‌های خردکن، سوراخ‌کن و تعدادی دریل‌های بزرگ صنعتی وجود دارد که هر نوع کالایی را با هر اندازه و ابعادی که باشد، تبدیل به ضایعاتی غیرقابل مصرف می‌کند.

گفته می‌شود این دستگاه‌ها در مبادی گمرکی آلمان به محض شناسایی کالای غیراستاندارد فعال می‌شوند. این ابتکار عمل آلمانی‌ها از دو منظر قابل اهمیت است:

۱ - بازار مصرف و صنعتگران این کشور با وجود ماشین‌های خرد کن در مبادی گمرکی از هر حیث اطمینان دارند که محصولی که غیراستاندارد باشد وارد کشورشان نخواهد شد.

۲ - واردکنندگان سودجویی که اقدام به واردات چنین محصولاتی می‌کنند آگاه هستند که اگر کارشناسان گمرک غیراستاندارد بودن کالا را تشخیص دهند آن محموله نه راه برگشت دارد و نه راه ورود به کشور آلمان بلکه در گمرک تبدیل به پاره‌ای از آهن و ضایعات پلیمری خواهد شد.

اما در کشور ما با کالاهای وارداتی غیراستاندارد چگونه برخورد می‌شود؟

خبرها می‌گویند این نوع کالاها پس از شناسایی مرجوع می‌شوند. به عنوان نمونه روز گذشته معاون موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی از مرجوع شدن ۶۵درصد تیرآهن‌های وارداتی از بنادر شمالی و جنوبی کشور به دلیل غیراستاندارد بودن خبر داد.

او گفت: بخشی از محموله ۱۳۰هزار تنی تیرآهن که چندی پیش قرار بود از روسیه وارد ایران شود دارای مشکل کسری وزن بود که البته تمام این محموله وارد نشد و تیرآهن‌هایی که دارای کسری وزن بالایی بودند به کشور وارد نشدند.به نظر می‌رسد لازم است در کشور برای مبارزه اصولی و منطقی با واردات غیراستاندارد و بی‌کیفیت راهکار‌های قاطع‌تری طراحی و به اجرا گذاشته شود.

شاید اینکه هر بار و در طول یک سال چند صد بار محموله‌ای شامل انواع کالای مصرفی و غذایی در گمرک، غیراستاندارد تشخیص داده شود و در نتیجه مرجوع شود ضرری را متوجه واردکننده سودجو نکند چرا که او سعی می‌کند محموله را یا به طریقی دیگر و یا به کشوری دیگر وارد کند.اگر ما هم محموله‌های وارداتی غیراستاندارد را معدوم کنیم شاید عواقب اقدام به واردات این نوع کالاها را برای سودجویان تا حدی مشخص کرده‌ایم.