نسیم محمدی- به گفته مجری طرح کارت هوشمند سوخت در صورت ورود گردشگران خارجی با خودروهای شخصی به ایران، کارت‌های سوخت اضطراری پیش‌بینی شده که با مراجعه به جایگاه‌ها برای آنها صادر می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، ناصر سجادی که در میزگرد کارت هوشمند سوخت سخن می‌گفت به موارد کاربردی دیگر کارت‌های اضطراری سوخت اشاره و تاکید کرد: کارت‌های اضطراری در جایگاه‌ها برای موارد غیرمترقبه نظیر، مفقود شدن ناگهانی، شکستن و یا خدشه‌دار شدن کارت‌های سوخت در نظر گرفته شده که در همان لحظه با ارائه مدارک مربوط به خودرو برای فرد صادر می‌شود.

وی همچنین به هزینه طرح تاکنون اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹۰میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده ضمن آنکه هزینه نگهداشت یکساله سیستم ۴میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیر پروژه کارت هوشمند سوخت در پاسخ به میزان سودآوری طرح اظهار داشت: کنترل نیمی از سوخت قاچاق شده از طریق سیستم کارت هوشمند در همان سه ماهه ابتدای اجرای طرح سود قابل توجهی را نصیب طرح خواهد کرد. این در حالی است که بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰تومان از خارج خریداری شده اما لیتری ۸۰تومان به مصرف‌کننده فروخته می‌شود. بنابراین کارت هوشمند می‌تواند این قیمت‌گذاری را منطقی کند.

سجادی از نگرانی برخی به دلیل راه‌اندازی سیستم کارت هوشمند خبر داد و افزود: برخی به دلیل به خطر افتادن منافعشان بسیار با این طرح مخالفت کرده و سنگ‌اندازی می‌کنند چرا که منافع نامشروعشان کاهش خواهد یافت. اما برخی دیگر که درآمد مشروع دارند تنها نگران کاهش درآمد خود هستند که طبق تصمیم‌گیری‌هایی قرار است در این زمینه به آنها کمک شود.

از دیگر مواردی که سجادی به آن اشاره کرد نحوه عملکرد پیمانکار طرح بود. به گفته وی دلیل ضعف پیمانکار پروژه، تغییر ساختارش پس از برنده شدن در مناقصه بود ضمن آنکه این پیمانکار تجربه کافی برای اجرا نداشت هرچند از مشاوران خارجی نیز سود جست.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که کارت‌ها برای صدور به چین فرستاده شد همین امر باشد.

براساس این گزارش از هفت‌میلیون کارت هوشمند سوخت موتورسیکلت که از چین بازگشته ۲میلیون به پست تحویل شده و ۵میلیون آن باقیمانده است که تا اوایل بهمن برای تمامی صاحبان این وسایل نقلیه ارسال خواهد شد.

از سوی دیگر مدیر پروژه کارت هوشمند به چالش‌های طرح اشاره کرد و عدم تفاهم میان سهامداران عمده، تغییر مالکیت‌ها، مشکلات نقدینگی و ضعف پیمانکار را از جمله چالش‌های طرح عنوان کرد.

به گفته سجادی تا پایان سال تمامی کارت‌ها توزیع شده و سیستم راه‌اندازی خواهد شد تا اگر در سال جدید سیاست سهمیه‌بندی محقق شده بستر فراهم شده باشد.

ظرف ۲۴ساعت هرگونه تخلف در کارت‌ها قابل شناسایی است

یکی دیگر از سخنرانان نشست مهندس تولایی، معاون فنی طرح است که از امنیت کامل سیستم کارت هوشمند اطمینان می‌دهد. وی تاکید می‌کند که اگر حمله‌ای به یکی از سیستم‌های کارت‌خوان انجام شود یا تخلفی در کارت‌ها صورت گیرد ظرف ۲۴ساعت قابل شناسایی و ردیابی است که به محض شناسایی کارت از طریق اولین دستگاه کارت‌خوان ضبط خواهد شد و فرد خاطی مجازات خواهد شد.

به گفته تولایی سیستم کارت هوشمند هم در حالت Online و هم در حالت Offline تمامی اطلاعات را ذخیره خواهد کرد به این معنا که تا زمانی که برق در تلمبه‌ها جریان داشته باشد ارتباط سیستم با مرکز برقرار خواهد بود.

۱۵درصد کارت‌ها برگشت می‌خورد

در ادامه میزگرد رضا شمولی مدیرکل بررسی‌های اقتصادی پست به میزان توزیع و برگشتی روزانه کارت‌ها پرداخت و تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه ۳۵ هزار کارت به متقاضیان تحویل می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که با افزایش ظرفیت، میزان توزیع به روزانه ۱۰۰هزار کارت برسد. به گفته وی این در حالی است که ۱۰ تا ۱۵درصد روزانه برگشتی وجود دارد که البته این به م عنای عدم توزیع نیست بلکه متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ کارت سوخت خود را پیگیری کنند.