به دلیل کمبود ‌سنگ‌خام فقط ۵۰‌درصد از ظرفیت کارخانه‌های سنگ‌بری کشور فعال است. اکبر زنگنه، عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: کمبود ‌سنگ‌خام افزایش قیمت سنگ تزیینی فرآوری شده را به همراه داشته و این در حالی است که امکان جایگزینی سرامیک، کاشی و سنگ‌های مصنوعی به جای سنگ تزیینی وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر سنگ‌های مصنوعی، شیشه و انواع پوشش‌های آلومینیومی‌ نیز به جای سنگ‌های تزیینی استفاده می‌شود و به این ترتیب بازار سنگ محدودتر خواهد شد.

زنگنه، بر لزوم توجه بیشتر مسوولان به معدن و استخراج مواد معدنی تاکید کرد و گفت: به دلیل عدم پذیرش پروانه‌های بهره‌برداری معادن به عنوان وثیقه از سوی بانک‌ها، معدن‌کاران در زمینه تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجهند و این در حالی است که کارخانه‌های سنگ‌بری به عنوان وثیقه مورد قبول بانک‌ها هستند و این امر باعث عقب ماندن معادن سنگ در مقایسه با کارخانه‌های سنگ‌بری شده است.

او، میزان استخراج سنگ را از معادن سالانه ۱۲‌میلیون تن عنوان کرد و گفت: سنگ‌های نامرغوب استخراجی از معادن نیز در این آمار لحاظ شده که البته قابل استفاده در کارخانه‌ها نیستند و به همین دلیل رقم واقعی استخراج سنگ کمتر از ۱۲‌میلیون تن است.

وی افزود: در صورتی که میزان استخراج ‌سنگ‌خام حدود شش‌میلیون تن افزایش یابد، کل ظرفیت فعلی کارخانه‌ها فعال خواهد شد.