گروه صنعت و معدن- پرداخت وام از سوی دولت برای توسعه واحد‌های نورد فولاد متوقف شد. یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اعلام این مطلب گفت: سال گذشته از بانک‌ها، وزارت اقتصاد و وزارت صنایع و معادن درخواست کردیم اعطای وام به ظرفیت‌های (جدید) نوردی متوقف شود، اما در سال‌جاری با این درخواست موافقت شد.

محمدرضا ترابی که با ایلنا گفت‌وگو کرده است، دلیل چنین امری را توسعه نامتوازن و نامتعارف بخش نورد فولاد کشور ذکر کرد. این موضوع طی ۲سال اخیر بزرگ‌ترین دغدغه تولیدکنندگان نورد بخش‌خصوصی بوده که به تازگی برطرف شده است.

ترابی ادامه داد: صنعت فولاد کشور از سال ۸۰ با شتاب به سمت خصوصی شدن حرکت کرد‌، به طوری ‌‏که تاکنون ۸۱‌میلیون تن مجوز احداث این صنعت از سوی ‌بخش‌خصوصی با مشارکت بانک‌‏ها اخذ شده است.

وی‌، با بیان آنکه ۶‌میلیون تن ظرفیت نوردی از سوی ‌بخش‌خصوصی در حال انجام است‌، اعلام کرد: طبق برنامه سوم توسعه تولید فولاد‌خام باید به ۷/۱۴‌میلیون تن می‌‏رسید‌، این در حالی است که هم‌اکنون با ۵‌میلیون تن کسری مواجهیم.

وی گفت: ماهانه ۱۰ تا ۳۵‌هزار تن شمش مورد‌نیاز کارخانه‌ها است‌، ضمن آنکه هم‌اکنون پیش‌پرداخت گشایش به موقع LC تا ۳۵‌درصد می‌‏رسد.

در ادامه این سمینار مهندس ناصر شریفی‌، رییس هیات مدیره کانون طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ ایران‌، با اشاره به ورود ماشین‌‏آلات و سخت‌‏افزارها پس از جنگ تحمیلی بدون سنجش و طراحی مهندسی‌، خاطرنشان کرد: در‌حال‌حاضر با هدف فعال کردن نرم‌‏افزاری، گروهی از مهندسان به بهینه کردن ماشین‌‏آلات و سخت‌‏افزارهای خریداری شده پس از جنگ گمارده شده‌‏اند.

نیاز به تیرآهن برطرف می‌شود

از سوی دیگر ایسنا گزارش داد، تقی‌ بهرامی، مدیرعامل ذوب‌آهن اردبیل با اشاره اینکه مصرف فعلی تیرآهن کشور ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار تن و میزان تولید داخلی این محصول حدود یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن است، گفت: با راه‌اندازی کارخانه یک نورد‌سنگین نیاز بازار مصرف کشور به انواع تیرآهن، تسمه، ریل راه‌آهن، نبشی و تیرآهن H تامین خواهد شد.