توسعه صنایع آلومینیوم 5 میلیارد دلار نیاز دارد

گروه صنعت و معدن- توسعه صنایع آلومینیوم در کشور به ۵میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. مدیر فلزات غیرآهنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اعلام این مطلب گفت: برای ایجاد ظرفیت تولید یک‌میلیون تن شمش آلومینیوم و تامین مواداولیه آن (همراه با انرژی) به این میزان سرمایه‌گذاری نیاز داریم. به گفته مجید گودرزی، دستیابی به ظرفیت تولید یک‌میلیون تنی آلومینیوم نیازمند در اختیار داشتن ۲میلیون تن آلومینا، ۵میلیون تن بوکسیت

۵۰۰هزار تن کربن نفتی و ۲هزار مگاوات توان نیروگاهی است. وی در ادامه اظهار داشت: طبق قرارداد منعقد شده ۴میلیون تن از ۵میلیون تن بوکسیت مورد نیاز از گینه‌کوناکری تامین خواهد شد.

قرارداد ۹۹ساله

ایران مدتی است که با انعقاد قراردادی ۹۹ساله برای بهره‌برداری از معادن گینه‌کوناکری، در نظر دارد این میزان بوکسیت را آن کشور تهیه کند.از سوی دیگر برای تولید ۲میلیون تن آلومینای مورد نیاز نیز طرح‌هایی در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و سراب به اجرا درخواهند آمد. گودرزی اظهار داشت: برای تامین و تولید کربن نفتی، طرح تولید پترولیوم کک با استفاده از ته‌مانده‌های نفتی برج‌های تقطیر پالایشگاهی به اجرا درمی‌آید.مدیر فلزات غیرآهنی ایمیدرو در مورد نحوه تامین منابع مالی این طرح‌ها گفت: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از طرح‌های مذکور با همکاری بخش‌خصوصی اجرا خواهد شد، منابع مالی مورد نیاز به ترتیب از محل وام و تسهیلات خارجی، وام و تسهیلات داخلی، آورده سهامداران و منابع داخلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تهیه می‌شود.

کاهش هزینه‌های برق

وی در پاسخ به سهم عوامل تولید در قیمت تمام شده شمش آلومینیوم اظهار داشت: هم‌اینک ۵۲درصد از میانگین جهانی قیمت تمام شده هر تن آلومینیوم را آلومینا، ۲۳درصد نیروی برق و ۱۴درصد را آندهای کربنی تشکیل می‌دهند و تنها ۱۱درصد از هزینه تولید مربوط به دستمزد نیروی کار است.گودرزی یادآور شد، در گذشته برای تولید هر تن آلومینیوم بیش از ۵۰کیلووات‌ ساعت انرژی برق مصرف می‌شد اما این رقم در ابتدای قرن حاضر به ۱۵کیلووات ساعت کاهش یافت.وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر این رقم باز هم با بهر‌ه‌گیری از فناوری‌های جدید در حال کاهش است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۰میلادی برای تولید هر تن آلومینیوم تنها ۱۱کیلووات ساعت انرژی مصرف شود.وی میزان مصرف برق در کارخانه‌های آلومینیوم کشور را ۴/۱۸کیلووات ساعت (ایرالکو) و ۲۹/۱۶کیلووات ساعت (المهدی) عنوان کرد.