تولید پتاس از شورابه‌های خور و بیابانک از ابتدای سال آینده

گروه صنعت و معدن- نخستین کارخانه تولید پتاس از شورابه‌های خور و بیابانک از ابتدای سال آینده آغاز به کار می‌کند. عکس: دنیای اقتصاد

شورابه‌های خور و بیابانک در دل کویر مرکزی ایران و در امتداد جاده خور- طبس جای گرفته‌اند.

این منطقه ۲هزار کیلومترمربعی، اگرچه عنوان اقلیم کویری با خود دارد، اما دشت‌های سفید و سبز در کنار آب‌های زلال اما اشباع شده از نمک آن، چشم‌انداز کم‌نظیری را به منطقه بخشیده است.

اشکال هندسی

شورابه‌های مسطح خور و بیابانک به طرز ماهرانه‌ای اشکال هندسی را بر بستر خود شکل‌ داده‌اند که در نگاه اول گویی اینها توسط سیستمی پیشرفته به صورت پنج و شش ضلعی درآمده‌اند. در طرح تولید پتاس، شورابه‌ها را که به فاصله‌ای ناچیز از سطح قرار دارند به وسیله کانال‌هایی به طول ۱۶ کیلومتر به درون استخرهایی هدایت می‌کنند.

۸ دهنه از آن استخرها برای رسوب‌گیری و تغلیظ نمک‌ها است و شش استخر نیز برای رسوب‌گیری و تغلیظ کارنالیت تعبیه شده‌اند.

هر استخر نمک از ۲/۱ و هر استخر کارنالیت از ۶/۰کیلومربع مساحت برخوردارند.

ورود ۱۵میلیون تنی شورابه به استخرها

به گفته مجری طرح تولید پتاس از شورابه‌های خور و بیابانک، سالانه ۱۵میلیون مترمکعب شورابه وارد استخرهای تبخیر می‌شود که از این میزان ۳ میلیون تن نمک و ۳۴۰هزار تن کارنالیت به دست می‌آید.

منصور شبانی ادامه داد: میزان پتاس استحصال شده از کل کارنالیت ۵۰ هزار تن در سال خواهد بود.

همچنین ۳۰۰ هزار تن نمک نیز از این فرآیند استحصال خواهد شد.

وی اظهار داشت: کارخانه‌های تولید پتاس و نمک در دست احداث است و تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۸۲درصد رسیده‌اند.

نخستین کارخانه‌های شورابه

وی تصریح کرد: این کارخانه‌ها، نخستین واحدهایی هستند که به استحصال شورابه‌های خور و بیابانک می‌پردازند.

براساس برآوردهای صورت گرفته متوسط هزینه تمام شده هر تن پتاس ۶۵دلار است در حالی که این رقم در بازارهای جهانی ۱۷۵ دلار است.

از سوی دیگر متوسط هزینه هر تن نمک تولید شده این منطقه به ۱۲هزار و ۱۰۰تومان می‌رسد که نسبت به ۱۷هزار تومان بازار فروش، ۳۰درصد کمتر خواهد بود.

در حال حاضر کشورهای چین، کانادا، اردن و فلسطین اشغالی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پتاس در جهان به شمار می‌آیند. در سال ۲۰۰۵ میلادی ۵۳ میلیون تن پتاس در سراسر دنیا تولید شد.