گروه صنعت و معدن- ایران با اجرای طرح‌های استانی فولاد بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان می‌شود. معاون وزیر صنایع و معادن در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد آریان با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: با راه‌‌اندازی ۸طرحی که به تازگی کلنگ احداث آنها در ۸شهرستان به زمین خورده به بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان تبدیل می‌شویم.

احمدعلی هراتی‌نیک، تصریح کرد: کشورمان به سبب در اختیار داشتن منابع عظیم گاز طبیعی از شرایط مطلوبی برای توسعه سیستم احیای مستقیم فولاد برخوردار است.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان راه‌اندازی این طرح گفت: پروژه‌های ۸۰۰هزار تنی استان‌ها، طی ۳ تا۴ سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مورد حمایت دولت از بخش‌خصوصی اظهار داشت: یکی از حمایت‌های دولت از بخش‌خصوصی این است که برای توسعه واحدهای آن بخش، کمک‌های فنی و مهندسی در اختیار بخش خصوصی

قرار دهد.

کمک به بخش‌خصوصی

هراتی‌نیک درباره کمک‌های تعرفه‌ای به بخش‌خصوصی گفت: تولیدکنندگان نورد این بخش، از دولت تقاضا دارند که با پایین نگه داشتن تعرفه واردات شمش، زمینه توسعه آن واحدها را فراهم آورد. دولت نیز می‌تواند با اعمال تعرفه‌های معقول حمایت خود را از بخش‌خصوصی ادامه دهد.

وی تصریح کرد: مشکل فعلی بخش‌خصوصی این است که اکنون خطوط جدید نورد در حال افزایش است در صورتی که تمامی آنها مواداولیه (شمش) در اختیار ندارند.

معاون وزیر صنایع و معادن به فعالیت فولاد آریان اشاره کرد و اظهار داشت: فعال شدن ظرفیت‌های جدید در نقاط دیگر کشور نیز سبب شده این کارخانه نیز برای تامین شمش با کمبود مواجه شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دولت همیشه این بوده که تولیدکنندگان نورد خواهان افزایش تعرفه واردات محصولات نوردی هستند در صورتی که واردکنندگان بر کاهش تعرفه واردات این محصولات تاکید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ما در این شرایط مدیران کارخانه آریان فولاد معتقدند، به سبب تولید مقاطع سنگین و نیمه‌سنگین نورد، با چالشی برای فروش مواجه نمی‌شوند.

این در حالی است که تاکنون شرکت‌های خصوصی تنها مقاطع سبک نوردی روانه بازار می‌کرده‌اند که رقبای بسیاری در بازار فروش داشته‌اند.

به زودی طرح ۱۰۰هزار تنی روی

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره طرح ۱۰۰هزار تنی روی زنجان گفت: کارهای مقدماتی این پروژه انجام شده و امیدواریم طی یکی، دو هفته آینده کلنگ احداث آن در منطقه «گندی» استان زنجان به زمین زده شود.

معاون وزیر صنایع و معادن درباره ریزش معدن روی انگوران زنجان نیز گفت: این امر کاملا یک پدیده زمین‌شناسی بوده است

چرا که بررسی‌های فنی نیز نشان داده، جابه‌جایی و رانش کوه مشرف به آن معدن، سبب ریزش بخشی از دیواره شمالی شده است.

به گفته وی، با وجود بروز چنین پدیده‌ای، واحدهای تولیدکننده شمش مشکلی برای تامین مواداولیه (خاک روی) ندارند و خاک معدن به اندازه مورد نیاز واحدها، در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

سهام عدالت و سنگ‌آهنی‌ها

این مقام در مورد واگذاری سهام عدالت گفت: تاکنون ۲۵ تا ۳۰درصد از برنامه واگذاری سهام عدالت را به اجرا درآورده‌ایم و این برنامه طبق یک زمان‌بندی ادامه خواهد یافت.وی در پایان سخنانش تصریح کرد: در نظر داریم ۲۰درصد از سهام شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو را در قالب سهام عدالت واگذار کنیم.

دیگ‌های جدید ایرالکو

هراتی‌نیک در حاشیه مراسم بازدید از آریان فولاد در‌خصوص تعطیلی ۱۶۳ دیگ تولید آلومینیوم در کارخانه آلومینیوم‌سازی اراک نیز گفت: تا سال جدید دیگ‌های غیرآلاینده جایگزین آنها خواهد شد.

وی در عین حال گفت: تعطیلی بخشی از کارخانه آلومینیوم اراک موجب کاهش ۲۰درصدی تولید‌ آلومینیوم در کشور شده است.

وی با بیان این‌که در زمینه تولید آلومینیوم در کشور عقب‌تر از برنامه‌های تدوین شده هستیم، اظهار کرد: نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند بحرین دچار عقب ماندگی هستیم که امیدواریم در یک دوره پنج ساله بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

هراتی‌نیک در‌خصوص تعرفه واردات فولاد نیز گفت: در حال حاضر تولید ورق، میلگرد و تیرآهن در کشور به گونه‌ای است که در مقابل واردات آسیب پذیر نیست و به همین دلیل نگران تعرفه های وارداتی نیستیم، ولی واردکنندگان به کاهش تعرفه‌ها تمایل دارند. البته به نفع تولیدکننده است که تعرفه‌ها در حد معقول و امکان رقابت نیز وجود داشته باشد.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، در ادامه در‌خصوص اعتراض شرکت استرالیایی یونیون به وزارت صنایع در‌خصوص معدن روی مهدی آباد به خبرنگار ایسنا، گفت: این شرکت استرالیایی برای تجهیز و بهره‌برداری از معدن مهدی آباد یزد با سازمان توسعه و نوسازی‌معادن شریک بود که باید در مدت دو سال نسبت به تهیه گزارش و تامین منابع مالی لازم برای انجام کار اقدام می‌کرد که هم‌اکنون حدود هفت سال از آن تاریخ می‌گذرد و این شرکت نتوانسته منابع مالی را تامین کند.

وی افزود: ما به شرکت استرالیایی اعلام کردیم که تا زمان تامین مالی طرح، ما کار تجهیز و بهره‌برداری معدن را انجام می‌دهیم و شما کارخانه تولید روی را ایجاد کنید که این مساله مورد موافقت آنها قرار گرفت.

وی با بیان این‌که شرکت استرالیایی بخشی از سهم ۵۰ درصدی خود از معدن

مهدی آباد را در بورس لندن فروخته است، گفت: به همین دلیل آنها نسبت به موضوع مطرح شده معترض شده‌اند و این در حالی است که پروانه بهره‌برداری معدن مهدی آباد به نام سازمان توسعه بوده و کار ما نادرست نبوده است.

او تاکید کرد: ما کار تجهیز معدن را انجام خواهیم داد و آن شرکت نیز می‌تواند به احداث کارخانه تولید روی اقدام کند.