فرید قدیری

با ابلاغ جدول ۴ساله تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه از سوی معاون اول رییس‌جمهور باید گفت که دولت تسهیلات و زمینه گسترده‌ای برای تولید ملی این وسیله ارتباطی در کشور فراهم کرده است، اما در بحث تولید گوشی و با توجه به اینکه مذاکرات شرکت‌های داخلی با طرف‌های خارجی سرانجام نتیجه داده است، یک نکته به نظر می‌رسد که باید به آن توجه جدی شود. در صورت آغاز تولید گوشی تلفن‌همراه در ایران آن هم از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی، موضوع صادرات ۲۰درصد از محصولات به چه صورت خواهد بود؟

آیا این موضوع که بسیار مورد توجه مسوولان صنعتی کشور است در مذاکرات طرف‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی مورد تاکید قرار گرفته است؟

آیا اگر به این موضوع در مسیر مذاکرات برای تولید گوشی تلفن‌همراه توجه نشده این احتمال وجود ندارد که بعد از اتمام مذاکرات و امضای قرارداد، اجرای قرارداد امضا شده متوقف شود تا اصلاحیه‌ای در این خصوص به بند‌های آن اضافه شود؟

موضوع «صادرات ۲۰درصدی برندهای تولیدشده در ایران» که از طریق سرمایه‌گذاری خارجی شکل می‌گیرد در طول چند ماهی که از آغاز بحث پروژه تولید ملی گوشی تلفن‌همراه در کشور می‌گذرد، هرگز مطرح نشده است (لااقل در اخبار، اظهارنظر‌ها و مصاحبه‌های مسوولان و دست‌اندرکاران این پروژه گفته نشده است). از همین رو و چنانچه مورد توجه قرار نگرفته لازم است برای آن فکری شود.

به هر‌حال تجربه صادرات ۲۰درصدی ال‌ -۹۰ (تندر) و الحاق اصلاحیه به قراردادی که بین طرف ایرانی و شرکت رنو فرانسه بسته شده بود، هنوز فراموش نشده است. آیا در تولید گوشی تلفن‌همراه نیز قرار است همان تجربه را تکرار کند؟