سند توسعه اشتغال بخش صنایع و معادن شامل سیاست‌های اجرایی، اقدامات و راهکارهای ضروری برای توسعه فرصت‌های شغلی از سوی دولت ابلاغ شد. معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس این سند در مدت پنج سال اجرای چهارمین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (۸۸ - ۱۳۸۴) ایجاد یک‌میلیون و ۲۹۰هزار شغل مستقیم در بخش صنعت و معدن پیش‌بینی شده است.

«محمدحسن ثقفی» افزود: این سند در چارچوب سند فرابخشی اشتغال تنظیم شده و میزان اشتغال و سرمایه‌گذاری مورد نیاز در بخش صنعت و معدن به تفکیک استان‌ها در آن پیش‌بینی شده است.

وی در مورد راهکارهای اجرایی در نظر گرفته شده در این سند برای ایجاد فرصت‌های شغلی پیش‌بینی شده، گفت: در این سند سه راهکار اجرایی شامل راه‌اندازی طرح‌های در دست ساخت و ساز، ایجاد واحدهای کوچک و متوسط، افزایش اشتغال در واحدهای موجود در اثر افزایش ظرفیت بهره‌برداری در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر صنایع و معادن در مورد اهداف کمی توسعه اشتغال بخش صنعت و معدن در برنامه چهارم توسعه گفت: ایجاد سالانه ۲۵۸هزار فرصت شغلی از اهداف برنامه چهارم توسعه است که در این سند نیز همین هدف دنبال می‌شود.

ثقفی در ادامه افزود: مجموع فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سال‌های برنامه سوم توسعه ۷۵۰هزار مورد بود که نسبت به پیش‌بینی برنامه (۶۷۶هزار نفر) معادل ۱۱۰درصد، محقق شد.

وی با اشاره به اینکه هدف برنامه چهارم توسعه رسیدن به نرخ رشد اشتغال ۲/۶درصد در بخش صنعت است، افزود: جمعیت شاغل در بخش صنعت و معدن در سال ۸۳ بیش از سه‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر بود که با رشد متوسط سالانه ۲/۶ درصد جمعیت شاغل در سال ۱۳۸۸به حدود پنج‌میلیون نفر خواهد رسید. در چهارمین برنامه توسعه اقتصادی کشور، به طور میانگین باید سالانه ۲۵۸هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شود، عملکرد سالانه در برنامه سوم توسعه ۱۵۰هزار نفر را نشان می‌دهد.