پروژه نصب پایانه مخصوص حمل سیمان در بندر امام به پایان رسید. امیر منوچهری‌‏پور، مدیرعامل پایانه احداث، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب افزود: نصب این پایانه به پایان رسیده است و پروژه در حال انجام تست سرد و گرم بوده که حداکثر تا یک ماه آینده رسما به بهره‌‏برداری می‌‏رسد.

وی دلیل احداث این پایانه حمل سیمان را پروژه‌‏های صادراتی عنوان کرد و گفت: حمل سیمان از طریق سنتی و با استفاده از بونکرهای معمولی در انتقال سیمان به کشتی بسیار زمان‌‏بر بوده و با استفاده از این روش و کوتاه‌تر شدن زمان انتقال سیمان به کشتی می‌‏توان از بخشی از هزینه‌‏های حمل سیمان کاست.

منوچهری‌‏پور، سرمایه‌‏گذاری انجام شده در راه‌‏اندازی این پایانه را بیش از ۱۲۰میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: ۵۵درصد از این سرمایه‌گذاری‌‏ها از طریق سیمان خوزستان که زیرمجموعه سیمان فارس و خوزستان است، انجام شده و ۴۵درصد مابقی را سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی متقبل شده است.

مدیرعامل پایانه احداث، ظرفیت این پایانه در انتقال سیمان به کشتی را ۸۰۰ تن در ساعت عنوان کرد و ادامه داد: با استفاده از این پایانه کشتی‌‏های بارگیری با ظرفیت ۳۰هزار تن حداکثر دو روزه بارگیری می‌‏شود، در حالی که شرایط معمولی بین ۲ تا ۳ هفته زمان می‌‏برد.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به ورود خطوط جدید سیمان به مدار تولید و افزایش تولید سیمان و مازاد تولید بر مصرف در سال ۸۶ پیش‌‏بینی می‌‏شود، تمایل کارخانجات سیمان برای انجام صادرات در سال ۸۶ افزایش یابد و در پروژه‌‏های کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس که مقصد صادراتی محسوب می‌‏شوند، استفاده از این پایانه بسیار موثر خواهد بود.

منوچهری‌‏پور، یکی دیگر از مزیت‌‏های استفاده از پایانه احداث در انتقال سیمان را کاهش آلودگی‌‏های زیست‌‏محیطی عنوان کرد و افزود: در روش سنتی بارگیری سیمان بخش زیادی از سیمان‌‏های فله به دلیل شرایط جوی و وزش باد در محیط اطراف پراکنده می‌‏شود که از نظر زیست‌‏محیطی بسیار زیان‌‏بار است و منجر به هدر رفتن محصول می‌‏شود، ولی در این روش از آلودگی‌‏های زیست‌‏محیطی جلوگیری

به عمل می‌‏آید.