گروه صنعت و معدن - هشتمین همایش ملی لاستیک ایران پس از دو روز بررسی وضعیت فعلی و آینده صنعت تایر کشور پایان یافت. در هشتمین همایش ملی لاستیک ایران بالغ بر ۴۰۰ نفر از متخصصان و پژوهش گران صنعت لاستیک از بیش از ۸۰ واحد صنعتی و تولیدی تایر و تیوب، مراکز دانشگاهی و پژوهشی، شرکت‌های تولید قطعات و فرآورده‌های لاستیکی، صنایع تولیدکننده مواد اولیه مرتبط با صنعت لاستیک، مصرف‌کنندگان قطعات لاستیکی و تایر، پتروشیمی و دیگر صنعتگران علاقه‌مند حضور داشتند و آخرین پیشرفت‌های این صنعت در زمینه‌های مختلف را طی دو روز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ما، آمیزه‌کاری،‌ طراحی و ساخت، فرآیند تولید،‌ نانو فناوری در صنعت لاستیک، کیفیت، بهره‌وری و بهبود روش‌ها، بازیافت، محیط زیست و بهینه‌سازی انرژی، هزینه‌ها، بازاریابی و فروش، مدیریت و منابع انسانی در صنعت لاستیک از جمله مهم‌ترین محورهای هشتمین همایش ملی لاستیک ایران در شیراز بود.

در این همایش بزرگ‌ترین مشکلات صنعت تایر ایران شامل بحث مواد اولیه و افزایش قیمت آن، کاهش تعرفه واردات تایر به کشور، فرسودگی ماشین‌آلات و تکنولوژی قدیمی آن، نامعین بودن استراتژی صنعتی کشور در صنعت تایر، عدم سرمایه‌گذاری جدی در امر تحقیق و توسعه، قطع ارتباط با تحولات فناوری جهانی در صنعت تایر، تحولات سریع و ناگزیر در نسل خودروها و پیش‌بینی نکردن زیرساخت‌های رشد فناوری درون‌زای صنعت تایر و ... اعلام شد که مورد کنکاش استادان برجسته، اهل فن و حاضران هشتمین همایش ملی لاستیک ایران قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید: وزیر صنایع و معادن که در مراسم افتتاحیه هشتمین همایش ملی لاستیک ایران از اعطای تسهیلات به صورت فاینانس و حساب ذخیره ارزی به صنعت تایر کشور خبر داده بود، با شنیدن چالش‌ها و معضلات فعلی صنعت تایر در این همایش، به منظور جلوگیری از کاهش تعرفه واردات تایر نیز قول همکاری و حمایت از صنایع تایرسازی را داده است.

دکتر سعید تقوایی، دبیر هشتمین همایش ملی لاستیک ایران و رییس مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران، در حاشیه مراسم اختتامیه این همایش گفت: همانند دوره‌های قبل به دنبال «نگاه تخصصی و کنکاش علمی در صنعت استراتژیک لاستیک» بودیم که باید بگویم بخش اعظمی از خواسته‌های ما در هشتمین همایش برآورده شد.

دبیر هشتمین همایش ملی لاستیک ایران، صنعت تایر کشور را دارای قابلیت تولید با کیفیت بالا دانست که برای بقا و حضور در گردونه رقابت جهانی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است و تاکید کرد: با برگزاری چنین همایش‌هایی زمینه تبادل افکار استادان، پژوهشگران و متخصصان صنعت مهیا می‌شود که حاصل آن نتایج پربار علمی و فنی برای رشد، توسعه و بالندگی صنعت کشور به خصوص صنعت تایر خواهد بود.