تعرفه واردات فولاد برای نیمه دوم سال تغییر می کند

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن از اصلاح تعرفه واردات فولاد برای نیمه دوم امسال خبر داد. علیرضا طهماسبی در این باره گفت: ما خواستار اصلاح تعرفه واردات محصولات فولادی هستیم، طوری که تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند. وی در گفت‌وگو با ایسنا از مذاکرات وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی خبر داد که براساس آن یک نرخ مناسب برای تعرفه‌ها اعمال شود.

به گفته طهماسبی، قرار است به زودی پیشنهاد اصلاح تعرفه واردات محصولات فولادی به کمیسیون ماده یک تقدیم شود.

طهماسبی درباره فولاد نیز گفت: در خصوص فولاد نیز تعرفه‌ها را به نحوی اصلاح خواهیم کرد که برای محصولات فولادی تعرفه مناسبی داشته باشیم و تعرفه واردات اسلب و شمش فولاد به عنوان مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان را پایین نگه می‌داریم تا امکان تولید محصول فولادی کافی برای فصل تابستان سال آینده فراهم شود، زیرا پیش‌بینی می‌شود در آن زمان میزان مصرف فولاد بیشتر از تابستان امسال باشد.

او در خصوص بحث‌های مطرح شده مبنی بر واردات تیرآهن غیر استاندارد به کشور گفت: اگر نظارت کافی در این خصوص وجود نداشت، هیچ گاه کار توقیف محموله تیر آهنی غیراستاندارد در بندر انزلی اتفاق نمی‌افتاد.

وی با تاکید بر لزوم قانونی و دقیق بودن نظارت‌ها بر واردات محصولات غیر استاندارد به کشور اظهار کرد: باید مراقب باشیم در این نظارت‌ها رگه‌هایی از برخی مسائل خاص مشاهده نشود.

ورود فولاد در روزهای آینده

طهماسبی در توضیح این مطلب گفت: باید به محصولاتی که با درصد قابل قبولی از انحرافات معیاری موجود مواجه هستند، اجازه ورود داده شود و بخش عمده‌ای از محموله‌های فولادی که در بنادر شمالی کشور وجود دارند و در نهایت از لحاظ استاندارد تایید شده‌اند، طی روز‌های آینده وارد بازار کشور خواهند شد که به تعدیل جنس در بازار کمک خواهد کرد.

روز گذشته دنیای‌اقتصاد نیز خبر از ورود قریب‌الوقوع آهن‌آلات به کشور داده بود.

به گفته وزیر صنایع و معادن بخش عمده‌ای از محموله‌های فولادی که قرار بود توسط اتحادیه آهن فروشان وارد کشور شود و فاصله زیادی با معیار‌های استاندارد داشتند، بازگشت داده و از واردات آنها به کشور جلوگیری شده است، ولی بخشی که استاندارد بوده طبق استاندارد‌های جهانی اجازه ورود به بازار را خواهند داشت.

وی ادامه داد: ما سعی در کنترل قیمت محصولات از جمله تیر آهن داشتیم و با توجه به این که میزان مصرف این محصول در کشور حدود دومیلیون تن و تولیدمان یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن بود، توانستیم با یک برنامه خاص قیمت تیر آهن را تا حدودی کنترل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سند توسعه بخش معدن مبتنی بر مبانی کلی در حال تدوین است که در این سند جزئیات برنامه‌های بخش معدن لحاظ خواهد شد و امیدواریم طی شش ماه آینده به نتایج اولیه در این خصوص دست یابیم.

علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، با بیان این مطلب و این‌که اصول کلی مربوط به بخش معدن در سند استراتژی توسعه صنعتی مطرح شده بود، گفت: بخش‌خصوصی به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید نورد توجه بیشتری داشته است و با توجه به رشد بالایی که در سال گذشته در مواد اولیه موردنیاز این تولیدکنندگان روی داد، دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات را کاهش دهد تا به این ترتیب قیمت تمام شده نورد در داخل افزایش پیدا نکند.

طهماسبی در خصوص سهم بخش صنعت و معدن در لایحه متمم بودجه نیز گفت: وزارت صنایع و معادن معمولا از بودجه‌های دولتی استفاده زیادی نمی‌کند، زیرا این بخش از یک نوع سیستم بودجه‌بندی خاص برخوردار است.

وی با اشاره به کاهش بودجه صنایع نوین در بودجه سال جاری گفت: قرار شده در لایحه متمم بودجه، کاهش‌های صورت گرفته در بودجه بخش صنعت و معدن جبران شود که این رقم حدود ۷۰۵میلیارد تومان است.