مدیر عامل فولاد مبارکه از طرح توسعه این مجتمع برای ایجاد ۷/۲میلیون تن ظرفیت جدید تولید طی دو سه سال آینده خبر داد. محمد رجایی در گفت‌وگو با فارس، گفت: ظرفیت تولید این شرکت در حال حاضر سالانه ۲/۴میلیون تن است که براساس برنامه توسعه تا دو سه سال آینده به ۹/۶میلیون تن افزایش خواهد یافت. وی گفت: کارهای توسعه‌ای در بخش خصوصی راحت‌تر انجام می‌شود و مدیران شرکت‌های خصوصی دغدغه مدیران دولتی را ندارند، بنابراین با واگذاری سهام فولاد مبارکه، افزایش بهره‌وری و کیفیت است.

محمد رجایی گفت: براساس برنامه در نظر است، سهم محصولات ویژه ورق‌های مخصوص تولید لوله‌های نفت و گاز، آب افزایش یابد.

ایران نوزده

محمد رجایی، مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: در رتبه‌بندی تولید کنندگان بزرگ فولاد جهان ایران در رتبه ۱۹ قراردارد که با افزایش تولید و برنامه‌های قابل اجرا که تا پایان برنامه چهارم ظرفیت تولید کشور به ۳۰میلیون تن می‌رسد، رتبه ایران در جهان دهم خواهد شد.

۲۵ درصد محصول صادر می‌شود

وی گفت: رقم کلی صادرات این شرکت همواره باید ۲۵درصد تولید روزانه شود، ولی بازار داخلی مهم‌تر است و به شرطی انجام می‌شود که بازار داخلی لطمه نخورد. در حال حاضر تا ۳۰درصد تولید هم می‌توان صادرات کرد، اما چون ظرفیت اسمی کامل نشده است، مزیتی برای صادرات بیشتر نیست. وی گفت: ارزش صادرات فولاد مبارکه در حال حاضر سالانه بیش از ۵۲۰میلیون دلار است.

رتبه نخست خاورمیانه

رجایی گفت: در رتبه تولید، فولاد مبارکه نه تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه یکم است و سالانه بیش از ۲/۴میلیون تن انواع ورق‌های فولادی، آهن و شمش فولادی تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: برنامه تولید خطوط نورد سرد تا پایان سال جاری به ظرفیت تولید خواهد رسید و ورق مورد نیاز کشور تامین خواهد شد.

ورق صنایع نظامی تولید نمی‌کنیم

رجایی گفت: زمینه تولید ورق‌های فولاد مبارکه برای مصارف خودروسازی، لوازم خانگی، لوله‌های نفت و گاز، آب، پروفیل در و پنجره و لوله‌های ساختمانی است، برای ساخت تجهیزات نظامی تولید نمی‌کند، زیرا تولید آنها آلیاژهای خاصی می‌خواهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: به محض این که واگذاری سهام این شرکت ابلاغ شود، این شرکت از شمول قانون شرکت‌های دولتی خارج و مشمول قانون تجارت خواهد شد.

رجایی افزود: همچنین کارکنانی که منشا تولید، بهره‌وری و رشد شرکت هستند، در فرآیند واگذاری سهام باید در نظر گرفته شود و ۵درصد سهام باید به خود کارکنان واگذار شود تا آنها هم در مالکیت شرکت و در تولید احساس مشارکت بیشتری داشته باشند و با دلگرمی در جهت افزایش بهره‌وری گام بردارند.