رییس کمیته صنعت مجلس گفت: رفع نشدن مشکل صنعت سیمان در قیمت‌گذاری پروژه‌ها و آینده این صنعت تحت تاثیر قرار خواهد داد بنابراین دولت باید هر چه زودتر تکلیف این صنعت را روشن کند. سیدمحمود ابطحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در واحدهای ۲هزار و ۳۰۰ تنی به ۱۲۰‌میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان با توجه به نرخ فروش و تعادل منطقی و موزون نباشد بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نخواهد داشت.

ابطحی با اشاره به اینکه در صنعت سیمان پس از پیروزی انقلاب کارهای زیادی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: کشور از پتانسیل‌های بسیار قوی در صنعت سیمان برخوردار شده که می‌توان با این پتانسیل‌ها مشکل کمبود سیمان را برطرف کرد.

وی یادآور شد: صنعت سیمان ما برخلاف تمام نرم‌های جهانی با صددرصد ظرفیت در چند سال اخیر کار کرده‌ است.

ابطحی گفت: اگر پروژه‌های عمرانی دولت فعال شوند سیمان هم مانند فولاد به یک معضل بزرگ تبدیل خواهد شد.

رییس کمیته صنعت مجلس با تاکید بر اینکه باید روی پروژه‌های جدید سیمانی حساب کرد، گفت: قسمت اعظم سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها با گرفتن وام از سیستم بانکی اجرا شده که سرمایه‌گذاری آنها باید بازده داشته باشد.

وی افزود: اما با این حال باز هم بین قیمت دولتی سیمان و قیمت تعیین شده توسط وزارت بازرگانی و قیمتی که به مصرف‌کننده می‌رسد، تفاوت فاحشی وجود دارد و دلالان در بازار سیاه سود می‌برند.

به اعتقاد وی سیمان باید از سبد حمایتی خارج شود، اما نگذارند که قانون عرضه و تقاضا برآن حاکم شود بلکه انجمن صنفی سیمان و وزارت صنایع قیمت سیمان را هر شش‌ماه یک بار با سود متعارف تعیین و اعلام کند. وی ادامه داد: وزارت بازرگانی موظف است بر توزیع سیمان نظارت کند. قبلا که مطرح شد سیمان از سبد خارج شود وزارت بازرگانی اظهار کرد که اگر سیمان از سبد خارج شود توزیع آن به ما مربوط نیست و این کار به عهده وزارت صنایع است.

رییس کمیته صنعت مجلس تاکید کرد: قیمت سیمان پروژه‌های جدید که در حال راه‌اندازی است باید مشخص شود که این پروژه‌ها دچار مشکل نشوند.

ابطحی تصریح کرد: سالانه ۱۱‌درصد به مصرف سیمان کشور در حالت عادی اضافه می‌شود.

صادرات سیمان ۷‌درصد کاهش یافت

صادرات سیمان طی هفت‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت‌درصد کاهش یافت. طی فروردین تا مهر‌ماه سال‌جاری حدود ۳۰۵‌هزار و ۷۰۲تن سیمان به ارزش ۱۶‌میلیون و ۴۹۱‌هزار و ۳۳۶دلار صادر شد.

همچنین در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۲۸‌هزار و ۵۴۲ تن سیمان به ارزش ۱۷‌میلیون و ۸۷‌هزار و ۳۰۸ دلار سیمان از کشور صادر شده بود که بر این اساس صادرات سیمان طی هفت‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت‌درصد کاهش یافته است.