ضرب الاجل رییس کمیسیون صنایع برای تولید خودروی ال-90

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌ گفت:‌ در حال حاضر بیش از ۵۰‌درصد صنایع کشور در تهران و حومه آن مستقر است که لغو طرح ممنوعیت استقرار واحد‌های صنعتی در شعاع ۱۲۰‌کیلومتری تهران این رقم را افزایش خواهد داد. سیدحسین ‌هاشمی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مطرح شدن بحث خروج دفاتر شرکت‌های صنعتی از تهران اظهار کرد: تمرکززدایی در مرکز کشور کار نادرستی است و از سویی رفت‌وآمد مدیران از تهران به شهرستان‌ها وقت گیر و هزینه‌بر است.

وی ادامه داد: البته تصمیم‌گیری‌های اصلی در تهران صورت می‌گیرد و در صورتی که مدیرعامل و مسوولان شرکت‌ها در جلسات مهم مانند جلسات وزارت صنایع حضور نداشته باشند، کاری از پیش نخواهد رفت و به همین دلیل این مسوولان باز هم مجبور به تردد به تهران خواهند بود و به این ترتیب هزینه صرف شده برای رفت‌وآمد و حق ماموریت کمتر از هزینه نگهداری دفاتر در تهران نیست.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های انجام شده سیستم بازرگانی هر شرکت مجبور به استقرار در تهران است، زیرا به سیستم‌های تجارت الکترونیک دسترسی ندارند و به دلیل برخی موانع موجود انتقال این دفاتر به شهرستان‌ها به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: ممکن است به دلیل این که اکثر فعالیت‌های مالی شرکت‌ها در تهران انجام می‌شود تا مدتی دفاتر بازرگانی شرکت‌ها در تهران فعالیت کنند.

به گفته ‌هاشمی،‌ کوچک کردن دفاتر مرکزی شرکت‌ها و کاهش نیروی کار فعال در آن بهتر از انتقال دفاتر مرکزی آنها از تهران به شهرستان خواهد بود و به این ترتیب پشتیبانی مطلوبی از طریق دفاتر مرکزی صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث لغو قانون ممانعت از حضور واحد‌های صنعتی در شعاع ۱۲۰‌کیلومتری تهران گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰‌درصد صنایع کشور در تهران و حومه آن مستقر است و در واقع ایجاد استثنا برای حضور واحد‌های صنعتی در یک بخش خاص از تهران خلاف توسعه عدالت صنعتی در کشور است و در واقع باید به منظور جلوگیری از مهاجرت مردم به شرق تهران تسهیلات لازم برای حضور صنایع در خارج از شعاع ۱۲۰‌کیلومتری تهران اعطا شود.

وی همچنین در مورد تولید خودرو ال-۹۰ با اشاره به وجود برخی تاخیرات در تامین قطعه این خودرو گفت: در صورتی که تندر تا اوایل آذر ماه وارد بازار نشود، مجلس با این قضیه برخورد خواهد کرد و از وزیر صنایع توضیح در مورد دلیل تاخیر پیش آمده را خواستار خواهد شد.

هاشمی‌ در خصوص بحث مطرح شده مبنی بر ارزش افزوده ۵/۲‌درصدی بخش صنعت طی نیمه اول امسال نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان ارزش افزوده بخش صنعت تا پایان سال به حدود ۸درصد برسد که البته این رقم کمتر از میزان مورد انتظار است، زیرا بر اساس برنامه چهارم توسعه باید سالانه به رقم بیش از ۱۱‌درصدی در ارزش افزوده بخش صنعت برسیم.