نابسامانی وضعیت فولاد در جهان، انگیزه شرکت‌های خارجی برای اجرای طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌ را در ایران کاهش داده است که می‌توان از این فرصت در جهت تقویت سازندگان داخلی و استفاده بیشتر از تجهیزات صنعتی و نفتی تولید داخل بهره برد. محمدرضا پویش من، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش ظرفیت خالی موجود در صنعت ساخت تجهیزات در کشور افزود: ظرفیت خالی واحدهای سازنده تجهیزات صنعتی سال گذشته ۴۰درصد بود که امسال به ۶۰درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت، برداشت از بسیاری مخازن نفتی را در دنیا اقتصادی کرده است، گفت: این موضوع مجریان بزرگ طرح‌های صنعتی را با حجم بزرگی از سفارش‌ها مواجه کرده و در نتیجه‌ تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌ها در ایران وجود ندارد و اگر هم آنها حاضر به سرمایه‌گذاری شوند، حاشیه سود بالایی را برای خود در نظر خواهند گرفت.

پویش‌من، متوسط زمان لازم را برای اجرای طرح‌های صنعتی در ایران دو تا سه سال عنوان کرد و گفت: سال گذشته به دلیل اتمام زمان اجرای طرح‌ها با ظریت خالی ۴۰ درصدی در واحدهای تولیدکننده تجهیزات مواجه بودیم و با توجه به این که در سال گذشته با حجم پایین قراردادهای امضا شده برای اجرای طرح‌ها مواجه شدیم، میزان ظرفیت خالی ساخت تجهیزات افزایش پیدا کرد.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی، با اشاره به نهایی شدن قرارداد ساخت پالایشگاه شازند اراک و طرح خارک اظهار داشت: با توجه به حجم بالای مالی این پروژه‌ها امیدواریم طی شش ماه آینده و پس از انجام عملیات مطالعاتی و مهندسی پایه شاهد تاثیرگذاری آن بر بخش ساخت تجهیزات صنعتی و تکمیل ظرفیت‌های خالی موجود در کشور باشیم.