مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن گفت: سند راهبردی توسعه صنعت نساجی کشور تا پایان سال‌، ۱۳۸۵نهایی می‌شود. هوشنگ قادریان، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این سند که در چارچوب سند راهبردی توسعه صنعتی کشور تدوین می‌شود، جزئیات توسعه بخش نساجی و پوشاک ایران مشخص خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه سند راهبردی توسعه نساجی پس از تایید وزیر صنایع و معادن به مرحله اجرا درمی‌آید، تاکید کرد: در تدوین این سند از نقطه نظرهای دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی - پژوهشی و تشکل‌های صنفی استفاده شده است‌.

به گفته وی‌، این سند در راستای اهداف برنامه‌های چهارم توسعه، چشم‌انداز ۲۰ساله توسعه در جهت تجهیز منابع موجود‌، وحدت بخشیدن به تلاش‌ها و رفع موانع و مشکلات صنعت نساجی خواهد بود.

براساس این گزارش دولت سیاست‌های راهبردی و اهداف کمی و کیفی صنایع نساجی و پوشاک کشور را در ۲۰سال آینده و در قالب «سند راهبرد توسعه صنعتی» مشخص کرده است.

در این سند که به تازگی ابلاغ شده، ضمن تاکید بر حمایت تعرفه‌ای از صنعت نساجی و پوشاک‌، ۹برابر شدن ارزش افزوده این بخش نیز به عنوان هدف کمی مشخص شده است.

ارزش افزوده بخش نساجی و پوشاک کشور در سال ۱۴۰۴معادل ۵۴تریلیون و ۸۰۶میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که نسبت به ارزش افزوده این بخش در سال ۱۳۸۳که معادل شش تریلیون و ۲۴۲میلیارد ریال بود، به حدود ۹برابر بالغ خواهد شد. در سند راهبرد توسعه صنعتی‌، سهم ارزش افزوده بخش نساجی و پوشاک از کل سهم بخش صنعت در بیست سال آینده به ۳/۸درصد خواهد رسید‌.

حمایت تعرفه‌ای موثر از صنعت نساجی وپوشاک در مقابل واردات از سیاست‌های راهبردی دولت برای توسعه صنایع نساجی و پوشاک و افزایش توان رقابت‌پذیری صنایع داخلی است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در زمینه مواد اولیه، نیروی کار، هزینه نیروی انسانی و انرژی مناسب برای تولید قابل رقابت و صادرات نساجی و پوشاک به بازارهای جهانی از دیگر اهداف تعیین شده در سند راهبرد توسعه صنعتی کشور است‌.

در سند راهبرد توسعه صنعتی ایران بر لزوم بهره‌گیری از مزیت نسبی کشور در زمینه توان تولید الیاف مصنوعی، استفاده از فناوری نوین و بسترسازی دولت به منظور تامین سایر مواد اولیه مورد نیاز نسبت به‌تکمیل زنجیره ارزش افزوده و ایجاد خوشه صنعتی‌، تاکید شده است‌.