گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن با گذشت بیش از ۷ماه از کناره گیری یکی از کلیدی‌ترین معاونان خود، یک‌شنبه گذشته طی حکمی معاون جدید را منصوب کرد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، علیرضا طهماسبی در اولین روز پاییز سال گذشته براساس حکمی محمدجعفر دانش مارلانی را به جای احمددوست حسینی در سمت معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن منصوب کرد. فروردین امسال براساس اخبار رسانه‌ها و شنیده‌ها، مارلانی از این سمت کناره‌ گرفت. هرچند در آن زمان شنیده شد او از معاونت تولید برکنار شده است اما منابع رسمی در وزارت صنایع همواره از پاسخ در مورد علت کناره‌گیری یا برکناری معاون تولید امتناع کردند.

در طول ۷ماه گذشته معاونت تولید به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های وزارت صنایع توسط معاون اقتصادی وزارت صنایع سرپرستی و اداره می‌شد.

در این مدت چرا معاونت تولید وزارت صنایع توسط سرپرست اداره می‌شود و آیا تولید در ایران و پیگیری برنامه‌ریزی‌ها، مشکلات و هماهنگی‌های تولید صنعتی در کشورمان با وجود چند صدهزار کارخانه و کارگاه و بنگاه صنعتی توسط سرپرست موقت امکان پذیر است؟

دلایل تاخیر از زبان وزیر

علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن علت تاخیر در معرفی معاون جدید امور تولید را دو نکته به شرح زیر ذکر می‌کند.

یکی موقت بودن ساختار مدیریتی و ستادی وزارتخانه بعد از ادغام در سال ۸۰ که آن نیز بنا بر اصول برنامه چهارم توسعه مبنی بر حذف ۲۰درصد پست‌های مدیریتی بوده است و نکته دوم اینکه با تجربیاتی که در زمینه انتصابات داشتیم و به‌خصوص با عنایت به لزوم عمق نگرشی که در حوزه امور تولید لازم است درصدد بودیم شخصی را معرفی کنیم که در حوزه کلان اقتصادی، برنامه‌ریزی، پژوهش و واجد بودن تجربیات موفق در بخش تولید مسلط باشد که خوشبختانه این شرایط فراهم شد.

وزیر صنایع که این سخنان را در جلسه معارفه معاون امور تولید گفته، در ادامه افزود: معاونت امور تولید در واقع به‌عنوان میزان الحراره در صنعت عمل می‌کند و مدیران تولید باید نسبت به نوسانات تولید مسوول باشند و وظیفه مغز متفکر و موتور اقتصادی کشور بودن خود را که نقش مهمی ‌در رشد اقتصادی دارد، فراموش نکنند.

طهماسبی بر نقش همکاری معاونت تولید در کنار سایر معاونت‌های ستادی و سازمان‌های تحت پوشش در پیاده‌سازی اهداف دولت تاکید کرد.

طهماسبی در پایان روسای سازمان صنایع و معادن استان‌ها را موظف به سرکشی به واحدهای صنعتی و آشنایی با مشکلات آنها و همچنین نظارت دقیق تر بر فعالیت‌های صنعتی و معدنی کرد.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت صنایع، حاتم، معاون جدید امور تولید وزارت صنایع و معادن نیز در این جلسه تصریح کرد: در فرآیند توسعه پایدار کشور نقش تولید آشکار است و در سند توسعه استراتژی صنعتی مواردی همچون رقابت‌پذیری، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت و استاندارد کالا و خدمات تولید شده، آینده‌نگری و دوراندیشی، توجه به فعالیت‌های بخش‌خصوصی و غیره لحاظ شده است که این اهداف می‌تواند ضمن آنکه آینده بهتری را برای صنعت کشور رقم زند بحران‌های امروز بعضی از صنایع را نیز در پرتو این مجموعه نگرشی رفع کند.