فرید قدیری

به دنبال اعلام خبر کاهش چشمگیر تعرفه واردات پارچه چادرمشکی وزیر صنایع اعلام کرد: «طی سال‌های گذشته به‌رغم بالا بودن تعرفه واردات پارچه چادرمشکی، سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه تولید این محصول در کشور صورت نگرفته است». بالاترین مسوول صنعتی کشور در ادامه با بیان اینکه «به این ترتیب یک اصلاحیه مناسب توسط وزارت صنایع در مصوبه مربوط به تعرفه واردات پارچه‌ چادر مشکی لحاظ شده، گفته است: «زمانی که تولید پارچه چادرمشکی در کشور جوابگوی نیاز داخل باشد تعرفه واردات این محصول افزایش خواهد یافت». با توجه به کاهش تعرفه واردات چادرمشکی از ۷۰ به ۱۶درصد و صحبت‌های روز گذشته وزیر صنایع چند نکته لازم است

مطرح شود:

۱ -کاهش ناگهانی و بیش از ۷۷درصدی حقوق و عوارض گمرکی چادرمشکی و رساندن آن به ۱۶درصد و افزایش حقوق و عوارض گمرکی گوشی تلفن‌همراه از ۴ به ۶۰درصد دو سیاست متناقض در بخش صنعت است.

چادرمشکی محصولی تولیدی است. کشور ما سالانه چیزی حدود ۶۰میلیون متر پارچه چادرمشکی نیاز دارد. در ایران و در حال حاضر سه کارخانه چادرمشکی وجود دارد که به‌رغم تلاش و تحقیقاتی که طی سال‌های گذشته انجام داده‌اند نتوانستند تکنولوژی پارچه چادر مشکی را پیدا کنند. اما این تلاش‌ها سرانجام نتیجه داد و حدود کمتر از دو ماه پیش یک کارخانه در حوالی اصفهان موفق به تولید این نوع پارچه شد. این کارخانه فعلا در سال قادر است یک‌ونیم میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید کند.

داستان چادرمشکی تا حد زیادی شبیه داستان گوشی موبایل است با این تفاوت که مسوولان صنعتی درکشورمان ۵ماه پیش و در حالی که هیچ نوع گوشی تلفن‌همراه در کشور تولید نمی‌شد تعرفه واردات ‌آن را افزایش دادند و تازه پس از افزایش تعرفه اقدام به امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های داخلی برای تولید داخلی کردند. اما برای چادرمشکی که به تازگی تولیدکنندگان داخلی در عرصه نساجی موفق به تولید آن شده‌اند تصمیم گرفتند با کاهش تعرفه واردات ورود چادر مشکی به کشور را آسان‌تر کنند.

۲ - مسوولان صنعتی می‌گویند هر زمان تولید چادرمشکی جوابگوی نیاز داخل باشد تعرفه وارداتش را افزایش می‌دهیم. آیا در مورد گوشی موبایل هم به همین‌گونه درباره تعرفه وارداتش نگاه شد؟ آیا اکنون گوشی در داخل تولید می‌شود و یا اصلا به فرض اینکه تولید گوشی تلفن‌همراه در کشور شروع شده آیا میزان تولید، نیاز بازار را تامین می‌کند که تعرفه وارداتش ۱۵برابر افزایش یافته است؟

به نظر می‌رسد سیاست‌های بخش صنعت درباره موضوعاتی همچون حمایت از تولید داخل، توسعه صنعت بومی و محدود کردن سیل واردات تا حدودی مبهم و در بعضی جاها همچون چادر مشکی و گوشی تلفن همراه در تناقض آشکار با یکدیگر است.