طرح 100هزار تنی روی زنجان در آستانه امضای قرارداد

گروه صنعت و معدن- قرارداد طرح ۱۰۰هزار تنی روی زنجان به زودی امضا می‌شود. مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران در یک نشست مطبوعاتی با اعلام این خبر اظهار امیدواری کرد: حداکثر تا یک‌ماه آینده امضای این قرارداد نهایی می‌شود. علی قنبری، افزایش ساخت داخل در این پروژه را به عنوان یکی از ویژگی‌های جدید طرح ۱۰۰هزار تنی روی زنجان یاد کرد.وی تاکید کرد: به زودی اخبار تکمیلی این طرح را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

بزرگ‌ترین طرح خاورمیانه

طرح ۱۰۰هزار تنی روی زنجان که در سال‌های نخست انقلاب در ردیف پروژه‌های ده‌گانه انقلاب جای گرفت و پس از آن به برنامه دوم توسعه منتقل شد، اینک در آستانه اجرایی شدن قرار دارد.

طرح یاد شده در صورت اتمام، به بزرگ‌ترین کارخانه تولید شمش روی خاورمیانه تبدیل خواهد شد. در حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه تولید شمش در کشورمان (سرب و روی بافق) تنها ۳۰هزار تن در سال ظرفیت تولید دارد.

پروژه روی زنجان پیش از این در خردادماه سال ۸۳ در اختیار یک کنسرسیوم ایرانی- اروپایی قرار گرفته بود اما به سبب عدم پذیرش ریسک فاینانس طرح از سوی بانک سوسیاته‌ژنرال (فرانسه) و مشخص نشدن عاملیت بانک داخلی وارد مرحله اجرایی نشد.

با این حال اخیرا مقرر شده که بانک‌سپه در قالب کنسرسیوم بانک‌های داخلی، عاملیت طرح را بپذیرد.

علی قنبری نیز در این‌باره گفت: قرارداد اجرایی این طرح در اختیار کنسرسیوم داخلی-خارجی قرار می‌گیرد.

۸۰درصد از سهام این طرح در اختیار شرکت توسعه معادن روی و مابقی متعلق به دولت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) است.

کشف ۳معدن روی

مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، همچنین؛ از کشف و ثبت سه معدن سرب و روی (به نام آن شرکت) خبر داد.

به گفته قنبری، دو فقره این معادن در بهباد و انجیره یزد و سومی با نام آی‌قلعه‌سی در محدوده معدن انگوران در استان زنجان واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه در جریان عملیات اکتشاف، ۱۷ معدن در سراسر کشور شناسایی کردیم، گفت: این ۳ معدن جزو کانسار‌هایی هستند که دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند.

قنبری عیار این معادن را همانند عیار معدن روی مهدی‌آباد یزد (متوسط ۴درصد) اعلام کرد. وی تصریح کرد: اصولا عیار روی معادن دنیا بین ۷ تا ۱۴درصد است، هرچند این رقم در انگوران به ۲۸درصد می‌رسد، اما میزان سنگ معدن آن کمتر از سایر معادن سرب و روی است.

در این جلسه، چنگیز خسروی مدیرعامل شرکت معدنکاران انگوران در مورد حادثه ریزش دیواره معدن انگوران گفت: طراحی‌ها و استاندارد‌های معدن مربوط به سال ۱۳۵۳ بوده است، بنابراین نمی‌توان گفت که در چند سال اخیر می‌توانستیم تغییراتی در طراحی‌ها ایجاد کنیم. بلکه این تغییرات باید در ۱۰، ۱۵سال گذشته صورت می‌گرفته است. با این حال کسی را در این حادثه نمی‌توان مقصر قلمداد کرد، چرا که بررسی‌ها نشان داده، آن رویداد براساس وقایع زمین‌شناسی و رانش زمین ایجاد شده است. به گفته وی، از سال ۸۳ تاکنون، به گونه‌ای استخراج از انگوران تداوم داشته که حتی در ماه‌های سرد و برفی سال، توقفی در عملیات کار ایجاد نشده است. از همین رو، امسال نیز می‌توان عملیات جدید استخراج را در ماه‌های باقی‌مانده سال ادامه داد.

وی خاطرنشان کرد: آمار‌های استخراج ما در اسفند ماه سال ۸۴ برابر شهریور ماه همان سال بوده است. به گفته خسروی، ۴۸درصد از حجم استخراج سال گذشته در نیمه دوم صورت گرفت.