دنیای‌اقتصاد- انتخابات سومین دوره هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران امروز در مجموعه نگین غرب وابسته به سازمان تامین اجتماعی برگزار می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، بیش از ۴۰۰تشکل سراسری، استانی، صنعتی و حرفه‌ای برای شرکت در این انتخابات ثبت‌‌نام کرده‌اند.

اهمیت انتخابات از‌این‌رو است که دولت و سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان بین‌المللی کار یا سازمان بین‌المللی کارفرمایی این نهاد را به عنوان نماینده کارفرمایان ایرانی به رسمیت شناخته‌اند.

بر همین اساس و طبق تبصره ۳ ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی مصوب سال ۱۳۶۹، کانون عالی کارفرمایی این اختیار را دارد که نمایندگان کارفرمایان در مجامع سه جانبه نظیر شورای‌عالی کار، شورای‌عالی تامین‌اجتماعی، شورای‌عالی حفاظت فنی و بهداشت و کنفرانس کار را انتخاب کند. از‌این‌رو پس از تشکیل کانون عالی در سال ۱۳۷۸ این تشکل نمایندگان کارفرمایی را در مجامع یادشده معرفی کرده است. هم‌اکنون حسین فروتن‌مهر، کرمعلی احمدی، حسین احمدی‌زاده، منوچهر ملکیانی فرد، محمد عطاردیان، جلال عجایبی و محمد پورمزرعه نمایندگان کارفرمایان در شوراهای یاد شده هستند.

اتخاذ تدابیر و سیاست‌های لازم برای تشویق و هدایت صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری برای تولید و ایجاد ارزش افزوده و بالابردن هرچه بیشتر تولید ناخالص ملی در جهت توسعه پایدار براساس مقررات جاری کشور، کوشش و کمک در جهت استیفای حقوق و خواست‌های مشروع و قانونی اعضای کانون عالی و کلیه کارفرمایان بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، ایجاد هماهنگی بین تشکل‌های مستقل کارفرمایی، انجمن‌های صنفی و کانون‌های سراسری و استانی، همکاری با دستگاه‌های اجرایی و مراجع دولتی و عمومی برای حسن اجرای قوانین و مقررات، انجام تحقیقات لازم به منظور مشارکت و ارائه نظرات کارشناسی در تهیه لوایح قانونی مربوط به کار و تامین اجتماعی، مقررات صادرات و واردات، مالیات‌ها و سایر قوانین و مقررات مرتبط با بخش‌های صنعت، خدمات و حرف، ارائه نظرات مشورتی حقوقی، صنفی، اقتصادی و اجتماعی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و موسسات عمومی و خصوصی جهت حفظ حقوق اعضا در سراسر ایران ودر خارج از کشور، ارائه نظرات مشورتی، ارشادی و تکلیفی به اعضا در زمینه‌های روابط کار، مسائل حقوقی، صنفی، خدماتی، ایمنی شغلی، تامین اجتماعی، تعیین و اعزام نمایندگان قانونی کارفرمایان به مراجع و مجامع قانونی داخلی و بین‌المللی و انجام مذاکرات و انعقاد پیمان‌های دسته جمعی با کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری یا کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور و سایر تشکل‌های مرتبط، بخشی از وظایف و اختیارات این تشکل کارفرمایی به شمار می‌آید.

اولین دوره انتخابات اعضای هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران در سال ۱۳۷۸ برگزار شد.در دوره اول فعالیت این تشکل ابوالفضل احمدخانلو، کرمعلی احمدی، محمدتقی خلیلی، دشتی‌زاده، محمد عطاردیان، منوچهر اقبالی، محسن خدیوی‌زند، ابوالحسن الطافی، محمد افشار، محمدرضا نجفی‌منش، محمود دربندی، فرامرز مفتخر، گودرز معنوی و فاطمه شعبانی از دو گروه صنعت و حرفه به عنوان اعضای اصلی و علی‌البدل هیات‌مدیره انتخاب شدند.

در بین اسامی یاد شده ۶نفر اول به ترتیب، به عنوان رییس هیات‌مدیره، نایب‌رییس اول و دوم هیات‌مدیره، دبیر، خزانه‌دار و منشی انتخاب شدند.

براساس نتایج انتخابات دومین دوره کانون عالی انجمن‌های صنفی ایران نیز محمد عطاردیان، حسین احمدی‌زاده و کرمعلی احمدی به عنوان رییس و نایب‌رییسان هیات‌مدیره، بیژن سعیدآبادی به عنوان دبیرکل و محمود دربندی و ناصر رییسی‌فرد به ترتیب به عنوان منشی انتخاب شدند.

حسین فروتن‌مهر، اکبر تطهیری، بهرام شهریاری، عباس بشری و عباس رشتاک دیگر اعضای هیات‌مدیره این تشکل در دومین دوره فعالیت آن بودند.