سنگ‌های قیمتی صاحب طرح جامع می‌شوند

گروه صنعت و معدن- تدوین طرح جامع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در وزارت صنایع و معادن آغاز می‌شود. معاون معدنی وزیر صنایع و معادن با اعلام خبر فوق گفت: شرح خدمات این طرح تنظیم شده و بعد از تامین منابع مالی، شروع خواهد شد.

وی افزود: طرح پایگاه اطلاع‌رسانی سنگ‌های قیمتی آغاز شده است که در این پایگاه توانمندی‌های بخش‌خصوصی و دولتی در این صنعت معرفی خواهد شد.

نمایشگاه مجازی، بورس جواهرات

وی از راه‌اندازی نمایشگاه مجازی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خبر داد و خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات و سیاست‌های وزارت صنایع و معادن باید شفاف باشد تا جذب سرمایه‌گذار خارجی در این صنعت مطلوب‌تر باشد.

معاون وزیر صنایع و معادن در ادامه افزود: تاسیس بورس جواهرات ضروری است، چرا که باعث ارتقای این صنعت می‌شود و جلوی قاچاق چندمیلیاردی این صنعت گرفته خواهد شد.

بصیری افزود: وزارت صنایع و معادن تلاش خواهد کرد تا با ارائه سازوکار مناسب، نحوه استفاده از حساب ذخیره ارزی برای معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی فراهم شود.

وی از شروع تدوین طرح جامع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در وزارت صنایع و معادن خبر داد و اظهار داشت: شرح خدمات این طرح تنظیم شده است و بعد از تامین منابع مالی تدوین آن آغاز خواهد شد.

محمدحسین بصیری تصریح کرد: بررسی بازار، اتخاذ روش‌های مناسب اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، برگزاری نمایشگاه و ارائه برنامه‌های آموزشی از اولویت‌های اصلی طرح جامع صنعت جواهرسازی است.

شنبه گذشته دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری سنگ‌های قیمتی سنگ‌های قیمتی در وزارت صنایع و معادن تشکیل شد.

بصیری در دومین جلسه شورای سیاست گذاری که با حضور مدیران وزارت صنایع و معادن و جمعی از فعالان بخش‌خصوصی برگزار شد، گفت: کشور از لحاظ ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از ظرفیت مناسبی برخوردار است اما متاسفانه این صنعت توسعه پیدا نکرده اما می‌توان با کمک تشکل‌ها و بخش‌خصوصی در راه‌اندازی و تقویت سنگ‌های قیمتی تلاش کرد.

وی اشتغالزایی این صنعت را مهم توصیف کرد و افزود: میزان اشتغالی که این صنعت در هندوستان ایجاد کرده است، سه‌میلیون نفر است و در تایلند بیش از یک‌ونیم میلیون نفر در این صنعت اشتغال دارند.

بصیری خاطرنشان کرد: به دلیل وجود ذخایر مناسب سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در کشور همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب و همسایگی با کشورهای تولیدکننده این سنگ‌ها، همچنین اشتغالزایی بالای این صنعت می‌توانیم از تجارت این محصول بیشترین ارزش افزوده را نصیب کشور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از سرمایه‌گذاران هندی از ما خواسته‌اند در ایران سرمایه‌گذاری کنند که در صورت تحقق این مهم این یک فرصت مناسب تلقی می‌شود.

بصیری لازمه فعالیت جدی در این صنعت را اصلاح قوانین خواند و گفت: باید با همکاری بخش‌خصوصی مشکلات صنعت سنگ‌های نیمه‌قیمتی را شناسایی و تسهیلات لازم را در اختیار فعالان این بخش قرار داد.

وی یافتن راهکار مناسب برای ایجاد انگیزه در میان بخش‌خصوصی برای حضور در معادن سنگ‌های نیمه‌قیمتی را مهم دانست و افزود: اکتشافات سیستماتیک بر روی دستگاه‌های قمیتی انجام نشده و باید برای فرآوری و تشکیل‌ کارگاه‌های استحصال سنگ‌های قیمتی برنامه‌ریزی کرد.مهندس بهروز برنا، مدیر امور اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: بیشترین تمرکز سنگ‌های قیمتی در سری دگرگونی و‌ آذرین است و ایران از نظر این ذخایر غنی است.

برنا گفت: به‌رغم اینکه وزارت صنایع و معادن در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی دپارتمانی دارد، کار جدی برای اکتشافات این نوع سنگ‌ها در کشور صورت نگرفته است.وی خاطرنشان کرد: اطلاعات در بخش‌ سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی پراکنده است و اگر ساماندهی مطلوبی در این بخش داشته باشیم در آینده شاهد بازدهی مناسب‌تری خواهیم بود.

برنا ورود تکنولوژی و فرهنگ‌سازی در این بخش را مهم توصیف کرد و گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها در بررسی روی سنگ‌های قیمتی فعالیت جدیدی را انجام نداده‌اند.