علی جلالی*

قسمت سوم

گروه دوم معمولا شاگردان گروه اول هستند که پس از اجرای آن استاندارد جدید در یک سازمان، به انجام فعالیت مشاوره به عنوان شغل دوم یا تاسیس یک شرکت می‌کنند. این روند همین‌طور ادامه پیدا می‌کند تا تعداد زیادی مشاور که همگی هم در این زمینه مدعی هستند، ایجاد می‌شود. طبیعی است، پس از گذشت چند سال حق‌الزحمه مشاوران آن استاندارد به دلیل رقابت زیاد به شدت کاهش می‌یابد. اکثر مشاوران استانداردهای مدیریتی دارای تحصیلات مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی هستند. کارشناسان اجرایی

برخی استانداردها به ویژه استانداردهای مرتبط با محصول، سازمان‌ها را ملزم به استخدام کارشناسان با تحصیلات خاص می‌کند. مثلا استخدام مهندس صنایع غذایی در کارخانه‌های تولید مواد غذایی یا مهندس برق در تولید سیم و کابل الزامی است. این کارشناسان به عنوان مسوول فنی کارخانه مشغول به کار می‌شوند. یکی از عوامل ایجاد اشتغال ملزم نمودن شرکت‌ها، موسسات و ارگان‌های تولیدی یا خدماتی به استخدام نیروهای کارشناس از طرف سازمان‌های دولتی است. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یکی از ارگان‌های دولتی است که به طور دقیق میزان تحصیلات و تجربه افراد مورد نیاز شرکت‌هایی که می‌خواهند از این سازمان مجوز دریافت کنند را تعیین کرده است هر چند که ایراداتی به آن وارد است.

در مورد استانداردهای مدیریتی مانند ISO۹۰۰۱ تعیین میزان تحصیلات مورد نیاز به خود سازمان واگذار شده است مگر آنکه آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده و در این صورت ملزم به رعایت الزامات قانونی شود. آگهی استخدام چند سال اخیر نشان‌دهنده بالا رفتن انتظارات کارفرمایان است. معمولا گفته می‌شود که یک کارشناس برای آنکه شانس خوبی برای استخدام داشته باشد باید از حداقل دانش کامپیوتر و زبان انگلیسی برخوردار باشد اما شاید به جرات به‌توان گفت دارابودن دانش استانداردها به ویژه ISO۹۰۰۱ هم به عنوان شاخص سوم به آن اضافه خواهد شد.

سازمان‌هایی که خواستار اخذ گواهینامه استاندارد هستند، علاوه بر تامین امکانات و زیرساخت لازم مجبور به توسعه چارت سازمانی خود در آن زمینه هستند، مثلا سازمانی که خواستار اخذ گواهینامه ISO ۹۰۰۱ باشد، واحد تضمین کیفیت و ISO ۲۷۰۰۱:۲۰۰۵ که استانداردی جدید است، واحد امنیت اطلاعات را به چارت سازمانی خود اضافه می‌کند که هر کدام از این واحدها نیروی انسانی خاص خود را می‌طلبد.

موسسات صدور گواهینامه

شرکت‌هایی که خواستار اخذ گواهینامه استانداردهای بین‌المللی هستند باید گواهینامه را از موسسات یا شرکت‌های بین‌المللی دریافت کنند. فعالیت عمده این شرکت‌ها ممیزی و صدور گواهینامه بین‌المللی است. بیش از ۱۰۰۰ موسسه صدور گواهینامه در دنیا وجود دارد که حدود ۳۰ موسسه در ایران فعالیت می‌کنند که تمام اینها نمایندگان شرکت‌های خارجی که اکثر آنها از انگلیس و آلمان هستند و در ایران فعالیت می‌کنند.

* سر ممیز بین‌المللی IRCA