مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: با تغییر مصوبه شورای اقتصاد و الزام این شورا به سرمایه‌گذاری دولت در طرح‌های فولادی، ایجاد سازمانی مستقل در وزارت صنایع و معادن برای اجرای طرح‌های جدید فولادی منتفی شد. محمدرحیم رستی در گفت‌وگو با فارس، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های جدید فولادی در قالب طرح جامع فولاد به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار ما، این در شرایطی است که دولت (شورای اقتصاد) در سال گذشته، با صدور مصوبه‌ای اعلام کرده بود که شرکت‌های دولتی مجاز به سرمایه‌گذاری جدید در طرح ما نیستند. البته همان مصوبه، صنایع فولاد و انرژی را استثنا قرار داده بود، اما شورای اقتصاد تاکید داشت، سقف سرمایه‌گذاری‌های دولت در همان بخش‌ها نیز نباید از ۱۰درصد فراتر رود.

این در حالی است که پس از ایجاد تغییراتی در طرح جامع فولاد توسط دولت نهم، اجرای ۸پروژه ۸۰۰هزار تنی استانی، مجددا به دولت واگذار شد. چرا که مقامات دولتی معتقدند در شرایطی که بخش خصوصی توان سرمایه‌گذاری‌های کلان در چنین پروژه‌هایی را ندارد، دولت وارد عمل می‌شود،‌ اما پس از راه‌اندازی، آن طرح‌ها (از طریق بورس) به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد در‌این‌باره گفت: آن زمان که بحث ایجاد سازمانی مستقل برای اجرای طرح‌های جدید فولادی در وزارت صنایع و معادن مطرح بود، شورای‌اقتصاد، سرمایه‌گذاری دولتی را در طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید منع کرده بود و بنابراین وزارت صنایع و معادن درصدد ایجاد سازمانی بود که با مشارکت بخش خصوصی اجرای طرح‌های جدید فولادی را بر عهده بگیرد. از همین رو، وزیر صنایع و معادن نخستین‌بار در جلسه مطبوعاتی اسفندماه ۸۴، خبر از تشکیل چنین سازمانی داد اما اینک، ایجاد آن سازمان منتفی شده است.

به گفته رستی، مصوبه شورای اقتصاد در این خصوص پس از مدتی تغییر و این شورا مقرر کرد که دولت در ایجاد طرح‌های جدید فولادی سرمایه‌گذاری کند و پس از بهره‌برداری، کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران تصریح کرد: با مصوبه شورای اقتصاد، بحث ایجاد سازمانی جدید برای اجرای طرح‌های جدید فولادی در کشور، خود به خود منتفی شد.

اعتبار وجود دارد

وی با اشاره به آغاز به کار عملیات اجرایی احداث هشت واحد ۸۰۰ هزار تنی فولاد در هشت استان محروم کشور، در ارتباط با تامین اعتبار این پروژه‌ها، یادآور شد: برای اقدامات اولیه و شروع کار، اعتبار مورد‌نیاز آن وجود دارد و از منابع داخلی سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران تامین می‌شود.

رستی در ارتباط با برنامه شرکت ملی فولاد ایران برای پیشرفت فیزیکی ۸ واحد جدید فولادی تا پایان امسال نیز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال دریافت مجوزهای قانونی و مکتوب از سازما‌ن‌های نظیر سازمان حفاظت از محیط‌زیست و یا ادارات آب، برق و گاز و‌... هستیم و از همین رو مشخص نیست تا پایان سال به چه مقدار پیشرفت فیزیکی برسیم.

وی اظهار داشت: چنانچه بتوانیم تا پایان امسال اسناد مناقصه احداث هشت واحد تولید فولاد را تهیه کنیم و متن کار را به مناقصه بگذاریم، در آن صورت می‌توان گفت پیشرفت خیلی خوبی داشته‌ایم.

رستی تصریح کرد: ایجاد بخشی از زیرساخت‌های مربوط به ایجاد هشت واحد جدید فولادی در کشور به سال آینده کشیده خواهد شد.