مازندران از کارخانه‌های لبنی اشباع شد

گروه صنعت و معدن- رییس سازمان صنایع و معادن استان مازندران نسبت به اشباع کارخانه‌های لبنی در این استان هشدار داد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از ساری، رییس سازمان صنایع و معادن استان مازندران در جلسه کار گروه صنعت و معدن استان مازندران اعلام کرد: برخی از مجوزهای صنعتی مانند تیرچه و بلوک و فرآورده‌های لبنی در استان مازندران به اشباع رسیده است. وی افزود: با توجه به کمبود مواد اولیه واحدهای لبنی باید برای ساماندهی آنها فکری کرد تا سرمایه‌های ملی به هدر نرود.

این مقام دولتی بخش صنعت مازندران متذکر شد: واحدهای فرآورده‌های لبنی با کمبود شیر به عنوان مواد اولیه مورد نیازشان مواجه هستند و تعداد زیادی از این واحدها پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند.

مهدی‌نژاد در خصوص دستور کار دوم جلسه یعنی راهکارهای فعال شدن واحدهای خدمات مهندسی و مشاوره‌ای استان نیز گفت: به علت عدم توجه برخی واحدها در زمینه‌های مختلف فنی، اقتصادی و... وجود واحدهای ذکر شده ضروری است.

وی یادآور شد متناسب با نوع تخصص و خدمات‌دهی واحدهای خدمات مشاوره‌ای باید آنها را دسته‌بندی کرده و برای واحدهای صنعتی و معدنی که از مشاوره خدمات مهندسی استفاده می‌کنند تشویق در نظر گرفت.

در این جلسه همچنین معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری مازندران گفت: ‌سازمان صنایع و معادن استان و سازمان جهاد کشاورزی آمار و ارقام صحیح وضع موجود فرآورده‌های لبنی را به صورت میدانی تهیه کرده تا از طریق اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی شرایطی را فراهم کند تا کسانی که می‌خواهند واحد لبنی احداث کنند با آمار و ارقام موجود خود به این نتیجه برسند که به سود و بهره مورد نظر نخواهند رسید. ضمن اینکه ما هم با مصاحبه و از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنیم کارخانه‌های لبنی اشباع شده و به صرفه نیستند. وی خطاب به سازمان صنایع و معادن استان مازندران متذکر شد اگر می‌خواهید مجوز بدهید به افراد متخصص در این رشته بدهید چون تجربه این کار را دارند و عمیق‌تر به وضعیت موجود جامعه توجه می‌کنند. وی تصریح کرد: هزینه‌ای که برای مهندسی مشاوره پرداخت می‌شود در واقع سرمایه‌ای است که بعدها دستگاه‌ها و متقاضیان از آن بهره‌مند می‌شوند.

مهندس نیکزاد، رییس سازمان صنایع روستایی جهاد کشاورزی نیز در ششمین جلسه کار گروه صنعت و معدن گفت: ظرفیت تولید شیر در استان حدود ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ تن در روز است در صورتی که شیر مورد نیاز برای واحدهای لبنی استان ۱۹۲۵ تن در روز می‌باشد. رییس سازمان صنایع و معادن استان مازندران در پایان یادآور شد: قرارداد طرح تدوین استراتژی توسعه صنعتی و معدنی استان جهت برنامه‌ریزی کارآمد و درازمدت نهایی شده است که پروژه‌های مراحل اجرایی و شرح خدمات آن به زودی اعلام می‌شود.

توضیح

رییس سازمان صنایع و معادن استان مازندران در حالی از اشباع این استان از کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی سخن می‌گوید که وزارت صنایع و معادن در سایت رسمی و اطلاع‌رسانی‌اش تولید مواد لبنی و دامی را از جمله اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی در استان مازندران معرفی کرده است. وزارت صنایع و معادن در گزارشی با عنوان مزیت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در حوزه صنایع کوچک و متوسط تولید مواد لبنی و دامی را به عنوان هفتمین اولویت سرمایه‌گذاری در بین ۲۰ اولویت سرمایه‌گذاری در بخش صنایع غذایی معرفی کرده است.

مثلث سردرگمی سرمایه‌‌گذاران صنعتی، نبود برنامه از پیش تعیین شده در سازمان‌های صنایع و معادن استان‌‌ها نسبت به هدایت سرمایه‌ها در بخش‌هایی از صنایع که پتانسیل لازم را دارد و بالاخره اولویت‌هایی که وزارت صنایع و معادن در این ارتباط تدوین می‌کند و این گونه در استان‌‌ها (فعلا استان مازندران) با تناقض روبه‌رو می‌شود، حاکی از ضعف اطلاعات صاحبان صنعت، مدیران و تصمیم‌گیران ارشد صنعتی است از آنچه که به معنای حقیقی در این بخش از اقتصاد کشور در حال وقوع است.

دنیای اقتصاد هفته پیش به استناد گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنایع و معادن نوشت در مازندران تولید مواد لبنی مزیت دارد. امروز در این صفحه به استناد گفته‌های رییس سازمان صنایع و معادن این استان نوشتیم کارخانه‌های لبنی در استان مازندران به حالت اشباع رسیده است. سرمایه‌گذاران وقتی این گزارش‌های ضد و نقیض مقامات دولتی بخش صنعت را مطالعه می‌کنند دو راه را بیش از همه احتمال دارد انتخاب کنند. راه اول اینکه توجهی به هیچ‌کدام از این گزارش‌ها نکنند و با نظر شخصی و در هر رشته‌ای از صنعت که فکر می‌کنند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و یا اینکه اصلا قید آوردن سرمایه به بخش صنعت را بزنند و جای دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند که مطمئنا هر دو گزینه فوق به نفع صنعت کشور نمی‌باشد.

بنابراین لازم است وزارت صنایع و معادن براساس تحقیقات و مطالعات فنی و اقتصادی یکبار دیگر اولویت‌های سرمایه‌‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط در مناطق مختلف کشور را شناسایی و تعیین کند.

سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها یکی از منابع تحقیقاتی مطلوب برای تهیه این گزارش می‌تواند باشد.