محمدصادق جنان صفت- نمایندگان مجلس قانونگذاری ایران به دلیل ارتباط گسترده با بدنه جامعه از یک طرف و نهادهای حاکمیتی مثل دولت و قوه قضائیه از سوی دیگر و سابقه و پیشینه‌ای که دارند، در تشخیص دردها و رنج‌های فعالیت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جایگاه خوبی قرار دارند. جدای از اینکه نمایندگان ممکن است گرایش‌های سیاسی خاصی داشته و در دادن تجویز برای درمان اختلاف داشته باشند، اما اصولا به دلیل وسعت اطلاعاتی که دارند، کارشناسان ورزیده‌ای می‌شوند. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس، یکی از اعضای واقع‌گرا است که نطق‌ها و نوشته‌هایش طعم و بو و مزه کارشناسی می‌دهد. او روز گذشته در نطق پیش از دستور خود به چند نکته بسیار با اهمیت اشاره کرد و گفت: با تاخیر در برطرف کردن بیکاری، فقر در جامعه تثبیت خواهد شد و تاکید کرد: از دولت انتظار می‌رود با تغییر و تحولات پس از انتقال کابینه برنامه‌ای موثر برای استفاده از تجربه‌های ۲۷ ساله مدیران سامان دهد... فراموشی این حجم کیفی و کمی تجربه و تخصص در کشور از مصداق‌های منفی انتقال قدرت است...

تردیدی نیست که رویکرد نماینده محترم اسلام‌آباد غرب در این باره کلی است و نمی‌خواسته است جایی را نشانه بگیرد، اما می‌توان سخنان وی را که حرف و خواسته شمار قابل توجهی از کارشناسان، فعالان اقتصادی و افکار عمومی است به سمت صنعت سوق داد و در این نقطه ایستاد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کوچ و رفتن هزاران مدیر از بخش صنعت و کارخانه‌های مصادره یا ملی شده و تاسیس سازمان صنایع ملی ایران و تحول در سازمان گسترش و نوسازی صنایع، بیشترین حجم از نیروهای انقلابی به این بخش آمدند.

پس از آن و در اوایل دهه ۱۳۶۰ که تشکیلات بخش صنعت و معدن ۳پاره شد و ۳وزارتخانه تاسیس شد نیز مدیران زیادی به بخش صنعت آمدند.

برخی از مدیران ارشد صنعت کشور در دولت‌های قبلی کسانی بودند که پس از طی مراحل کاری در سازمان‌های کوچک‌تر رشد کرده و به سطح عالی مدیریت رسیده بودند.

صدها معاون، مدیرکل، کارشناس، مدیرعامل بنگاه‌های بزرگ صنعتی در ۲۷سال گذشته و در بطن نظام جمهوری اسلامی تربیت شده و آموخته بودند که چگونه می‌توان صنعت و معدن را مدیریت کرد.

شاید سخنان این نماینده مجلس در این بخش به خوبی جا باز کند و نشانه‌ها و مصداق‌هایش را پیدا کند. اکنون که این داوری نزد کارشناسان پدیدار شده است، می‌توان نگاهی دوباره به مجموع نیروهای انسانی کرد و شرایط را سنجید و بعضی تجدیدنظرها را صورت داد.