تصویب نهایی طرح رفع موانع تولید به کمیسیون صنایع واگذار شد

گروه صنعت و معدن- هفته گذشته رسیدگی به طرح رفع موانع تولید، با رای اکثریت نمایندگان مجلس در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی قرار گرفت. رمضان علی صادق‌زاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: با این رای‌گیری نمایندگان تصویب کردند براساس اصل ۸۵، تصویب نهایی طرح رفع موانع تولید به کمیسیون صنایع محول شود و دیگر نیازی نباشد در صحن علنی مجلس طرح مطرح شود. وی در عین حال گفت: امیدواریم این طرح طی دو سه هفته آینده در کمیسیون نهایی شود.

صادق‌زاده همچنین در مورد نظر یک نماینده مجلس که گفته بود رای‌گیری هفته گذشته در مورد این طرح باید دوباره انجام شود، گفت: رای‌گیری سالم و اصولی بوده و هیچ مشکلی نیست. وی تصریح کرد: نیازی به رای‌گیری مجدد در صحن علنی وجود ندارد.

اختلاف نظر در مورد رای‌گیری «طرح موانع تولید»

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به اینکه در رای‌گیری روز چهارشنبه گذشته مجلس درخصوص طرح‌ رفع برخی مشکلات‌ و موانع تولید و سرمایه‌گذاری صنعتی مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی تشکیک‌ وجود دارد باید در مجلس برای این طرح بار دیگر رای‌گیری شود.

به گزارش ایرنا، «سید محمد جعفر سادات موسوی» در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای افزود: رای‌گیری روز چهارشنبه گذشته مجلس درخصوص این طرح دارای اشکال است.

وی تصریح کرد: در هنگام رای‌گیری برای این طرح، اعلام شد که ۱۰۷ نماینده موافق این طرح هستند اما دو نفر از نمایندگان اعلام کردند که ‌دستگاه اخذ رای آنان دچار اشکال است.

سادات موسوی خاطرنشان کرد : بدون بررسی دستگاه اخذ رای برای رفع این اشکال «محمدرضا باهنر» به عنوان رییس جلسه، اعلام کرد که این طرح تصویب شد.

اما «غلامعلی حدادعادل»، رییس مجلس نیز پاسخ داد: در مجلس سنت نیست، هنگامی که رای‌گیری انجام می‌شود و رییس وقت جلسه پایان رای‌گیری و نتیجه را اعلام می‌کند، نسبت به آنچه رییس وقت مجلس تشخیص داده، دوباره رای‌گیری شود.

وی در عین حال گفت: در روز چهارشنبه گذشته هنگام رای‌گیری درخصوص این طرح باهنر ریاست جلسه را بر عهده داشت و وی می‌تواند در این مورد توضیح دهد.

تولید گوشی ملی بعید است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن آغاز تولید گوشی تلفن‌همراه و ورود چند دستگاه از آن را به بازار بعید دانست و گفت: در شرایطی که حتی قراردادی هم برای تولید ملی گوشی منعقد نشده، بعید است گوشی در کشور ساخته شده باشد.

صادق‌زاده همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه مقدمات تولید گوشی تلفن‌همراه در کشور هنوز فراهم نشده، احتمال اینکه شرکت‌‌های داخلی بتوانند ظرفیتی که وزارت صنایع و معادن برای تولید گوشی در سال‌جاری مشخص کرده تولید کنند، خیلی ضعیف است.

به گزارش دنیای اقتصاد چند روز پیش معاون وزیر صنایع و معادن در جمع خبرنگاران اعلام کرد چند دستگاه گوشی تلفن‌همراه ساخت داخل وارد بازار شده است.