علی جلالی*

شاید در گذشته اگر سوال می‌شد که می‌خواهید در آینده چه کاره شوید؟ و شما فقط به شغل‌هایی مانند دکتر، مهندس، معلم، خلبان، مغازه‌دار، کشاورز، ... فکر می‌کردید. اما امروزه شاهد پیدایش بسیاری شغل‌های جدید هستیم که اگر از افرادی که به آنها اشتغال دارند سوال شود که آیا این شغل را در گذشته برای خود پیش‌بینی می‌کردید، پاسخ دهند، خیر! این سوال در مورد آینده هم مصداق دارد. به طوری که درصد تحقق شغل‌های پیش‌بینی شده امروز در آینده ناچیز خواهد بود. سرعت ایجاد و پیدایش شغل در قرن بیست و یکم به مراتب بیش از گذشته است. اما باید باور داشت که این سرعت رو به افزایش است.یکی از موضوعاتی که در دهه اخیر موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در سراسر دنیا شده، استانداردهای جدید است. این مقاله سعی دارد اثرات این استانداردها را در زمینه‌های مختلف تحلیل کند.

استاندارد ملی: هر کشوری از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی برخوردار است. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز که سال‌ها است در زمینه تدوین استانداردها فعالیت می‌نماید، مجبور به گسترش فعالیت خود در سال‌های اخیر شده است. این موسسه تاکنون حدود ۴۵۰ استاندارد اجباری که اکثر آنها شامل کالاهای غذایی، بهداشتی و ساختمانی است، تدوین کرده است. برخی کالاها از استاندارد تشویقی برخوردار هستند. بسیاری کالاها هم وجود دارند که هنوز استانداردی برای آنها تدوین نشده است. این استانداردها توسط کمیته‌های مختلف متشکل از، نمایندگان موسسه استاندارد، صنعتگران، استادان دانشگاه‌ها و صاحبنظران تدوین می‌شوند. متاسفانه سرعت تدوین یا به روزرسانی این استانداردها کند است. یکی از زمینه‌های اشتغال آینده، استانداردهای اجباری یا تشویقی که هنوز تدوین نیافته‌اند، است. برخی مواد غذایی، میز و صندلی، برخی قطعات خودرو و موتورسیکلت و قطعات آسانسور از جمله این کالاها هستند. برخی کالاها مانند آسانسور و موتورسیکلت که از ده‌ها قطعه ساخته شده‌اند دارای استاندارد ملی هستند، ولی اکثر قطعات متشکله آنها فاقد استاندارد ملی هستند.

استانداردهای بین‌المللی: اگر از استاندارد ملی که توسط هر کشور تدوین می‌شود، فراتر رویم استانداردهای جهانی دیگری تدوین شده‌اند که به تشریح برخی آنها می‌پردازیم.CE مجوز ورود کالا به بازار اروپا است. این علامت به عنوان یک مجوز صادرات کالا به بازار مشترک اروپا محسوب می‌شود. GS علامت تایید ایمنی آلمان و CSA گواهینامه ثبت موسسه استاندارد کانادا است. این گواهینامه‌ها مرتبط با محصول هستند. ISO۹۰۰۱:۲۰۰۰ نظام مدیریت کیفیت است که در سال ۱۹۹۴ تدوین و در سال ۲۰۰۰ مورد بازبینی قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود، در سال ۲۰۰۷ مجددا مورد بازبینی قرار گیرد. این استاندارد، عمومی‌ترین استاندارد است به‌طوری که معمولا اولین استاندارد مدیریتی که سازمان‌ها اشتیاق به اخذ آن را دارند، همین است.

* سر ممیز بین‌المللی IRCA (نهاد صدور مجوز ممیزان حسابرسی)