شکستگی دیوار شمال معدن انگوران

گروه صنعت و معدن- برداشت‌های نامتعارف سال‌های گذشته از معدن انگوران، سبب شکستگی بزرگی در دیواره‌های آن معدن شده است. این معدن که در سال‌های ۷۷ تا ۸۴ در اختیار شرکت توسعه معادن روی ایران به عنوان پیمانکار بهره‌برداری بوده، شاهد برداشت ۴هزار و ۱۳۱تن خاک سرب و روی شده است.

اما این برداشت‌ها که باید تحت شرایط ژئوتکنیکی صورت می‌گرفته در عمل سبب وارد آمدن زیان به بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه شده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران در این باره گفت: در زمان فعالیت شرکت توسعه معادن روی ایران در معدن انگوران، قسمت پشت دیوار شمالی معدن دچار شکستگی شد و این پدیده سبب تاخیر در انجام فعالیت‌های معدنی می‌شود.

اردشیر سعدمحمدی افزود: برای جبران این شکستگی، طراحی‌ها باید تغییر کند تا خللی در برداشت‌های آتی ایجاد نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد قیمت‌گذاری خاک روی و فروش آن به کارخانه‌های تولید شمش گفت: ما تابع دستورات دولت هستیم هر تصمیم که مد نظر دولت باشد را انجام می‌دهیم.

سعد محمدی البته تصریح کرد: در زمانی که قیمت شمش روی به مرز ۳هزار دلار نرسیده بود، هر تن از خاک این معدن توسط شرکت توسعه معادن روی تا ۹۰هزار تومان هم فروخته می‌شد در صورتی که اکنون قیمت این فلز به ۳۴۰۰ دلار سیده اما قیمت فروش خاک توسط دولت، در حدود ۵/۲برابر افزایش یافته و به ۲۲۰هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ما، برخی منابع پیشتر گفته بودند، شرکت توسعه معادن، حتی زمانی که نرخ جهانی شمش روی در مرز ۱۰۰۰ دلار قرار داشت هر تن خاک را به بهای ۱۲۰هزار تومان هم می‌فروخته است.

دپوی ۲۰۰هزار تن خاک معدن

مدیر عامل ایمپاسکو (شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران) در مورد وضعیت فعلی تولیدات معدن انگوران گفت: تاکنون ۲۰۰هزار تن از خاک استخراج شده آن معدن به صورت مازاد دپو شده است.

وی تصریح کرد: مذاکراتی برای فروش این میزان خاک سرب و روی با شرکت کالسیمین انجام شده و در حال انعقاد قرارداد فروش هستیم.

سعدمحمدی در مورد حضور شرکت‌های پیمانکار در بهره‌برداری از آن معدن گفت: از ابتدا هم پروانه بهره‌برداری به نام دولت بوده و هم‌اکنون نیز به نام دولت است. بنابراین بحث پس گیری معدن از شرکت خاصی، موضوعیت ندارد.

به گفته وی، دولت در خلال سال‌های گذشته، تنها در راستای سیاست‌های اخیر خود، پیمانکاری بهره‌برداری را به بخش‌خصوصی می‌داده است. اما معدن و پروانه بهره‌برداری از آن، به نام دولت بوده است.