آغاز عملیات اجرایی فاز دوم گندله‌سازی سنگان

گروه صنعت و معدن: عملیات اجرایی فاز دوم گندله‌سازی سنگان به ظرفیت ۶/۲میلیون تن روز‌گذشته به طور رسمی آغاز شد. میزان سرمایه‌گذاری این طرح به ۳۱۱میلیارد تومان می‌رسد. طوری که ۵۱میلیارد تومان مربوط به ماشین‌آلات داخلی و ۲۵۱میلیون دلار نیز برای تجهیزات خارجی در نظر گرفته شده است.

طبق پیش‌بینی‌ها نرخ بازگشت سرمایه ۲۳درصد است.

در این مراسم مهندس کیانی مدیرسازمان صنایع و معادن بنیاد مستضعفان گفت: ۸۰درصد امور زیربنایی این طرح آماده شده است.

مشارکت بنیاد

فاز دوم گندله‌سازی سنگان با مشارکت فولاد شرق کاوه بنیاد مستضعفان به اجرا درمی‌آید. از این همین‌رو ۷۰درصد سرمایه‌گذاری این طرح از سوی بنیاد مستضعفان و مابقی توسط ایمیدرو تامین می‌شود.

از سوی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از دغدغه‌های اصلی شهر خواف را، امنیت و اشتغال ذکر و اظهار امیدواری کرد: با ایجاد این طرح دغدغه‌های یاد شده برطرف می‌شود.

محمدرضا سجادیان ادامه داد، تاکنون ۲/۱میلیارد تن سنگ آهن در شرق کشور اکتشاف شده که این عامل سبب شده توسعه فازهای گندله‌سازی در این منطقه کاملا توجیه پذیر شود.سجادیان افزود: منطقه خواف به عنوان یکی از مناطقی که مستعد توسعه طرح‌های فولادی به شمار می‌آید.

تا پایان برنامه چهارم و با اجرای ۲ فاز، ظرفیت تولید گندله در سنگان به ۲/۵میلیون تن می‌رسد. برنامه‌ریزی‌ها حکایت از آن دارد که ۲/۵میلیون تن دیگر نیز به ظرفیت اسمی گندله سنگان افزوده شود. سنگان به پشتوانه ذخایر عظیم سنگ آهن چنین ارقامی را برای توسعه تعریف کرده است. اکتشافات اخیر که هم اینک نیز در جریان است نشان داده میزان ذخایر این منطقه احتمالا به ۴میلیارد تن خواهد رسید. عملیات اجرای فاز نخست گندله‌سازی سنگان از آبان ۸۴ آغاز شده که تاکنون به پیشرفت ۲۲درصدی دست یافته است. این فاز در مدت ۴۲ ماه به اجرا در می‌آید.

سنگان برای همه کشور

البته احمدعلی هراتی نیک رییس هیات عامل ایمیدرو در این باره گفت: سنگ آهن تولیدی سنگان متعلق به تمامی طرح‌های فولادی کشور است.

آغاز عملیات اجرایی طرح قائنات

عملیات اجرای طرح ۸۰۰‌هزار تنی فولاد قائنات نیز به عنوان هفتمین پروژه از طرح‌های ۸ گانه فولادسازی، روز پنجشنبه آغاز شد.

این طرح که در استان خراسان جنوبی به اجرا درمی‌آید برای راه‌اندازی به ۳۰۰‌میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، طرح یاد شده طی ۴ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی‌ فولاد در مراسم کلنگ‌زنی این طرح گفت: میزان مصرف گاز طبیعی طرح ۸۰۰‌‌هزار تنی قائنات به یک‌میلیون متر مکعب(درروز) می‌رسد.

محمد‌رحیم رستی، زمان بازگشت سرمایه در آن طرح را ۴ سال اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی این پروژه ۳۲۰‌میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

میزان اشتغال مستقیم طرح قائنات در زمان راه‌‌اندازی یک‌‌هزار نفر است.

وی به بررسی‌های انجام شده در این صنعت اشاره کرد و گفت: به ازای هر شغل در این بخش ۲۰ فرصت شغلی در بخش‌های دیگر ایجاد می‌‌شود.