ارزیابی مدیران دولتی از فعالیت اتاق معاملات ارزی

عکس: آکو سالمی

گروه صنعت و معدن - مبادلات ارزی در دومین روز راه‌اندازی اتاق معاملات ارز به مرز ۱۰ میلیون دلار رسید و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی می‌کنند با توجه به فراهم شدن زمینه برای پاسخگویی به اولویت‌های چهارم و پنجم رقم مبادلات در سومین روز از مرز ۱۰ میلیون دلار عبور کند. اتاق معامله ارز به منظور برطرف کردن ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی که در گروه سه تا پنج قرار دارند دوشنبه هفته جاری آغاز به کار کرد تا به این طریق ارز با دو درصد کمتر از ارز قیمت‌گذاری شده از سوی بانک مرکزی در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد، حال با پایان دومین روز فعالیت این اتاق مسوولان از پیشرفت طرح اظهار رضایت کرده و در این خصوص می‌گویند: در این روز سامانه سرویس‌دهی ارز با رقم چهار میلیون دلار گشایش یافت؛ اما با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز رقم مبادلات به مرز ۱۰ میلیون رسید.

۱۰ میلیون معامله

حمید صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته در دومین روز راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی تاکید کرد: نرخ دلار از طریق بانک مرکزی اعلام می‌شود قیمت دلار دیروز ۲۳۸۶ تومان اعلام شد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سومین روز سامانه سرویس‌دهی ارزی به متقاضیان با چهار میلیون دلار گشایش یافت و نزدیک به ساعات پایانی روز از ۱۰ میلیون دلار عبور کرد.

وی در ادامه افزود: تغییری در سطح تقاضای کالای وارداتی از طریق ثبت سفارش صورت نگرفته و کماکان در گروه‌های کالایی ثبت سفارش صورت می‌گیرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: گروه‌های اول و دوم کالاهایشان را به نرخ ارز مرجع دریافت می‌کنند و گروه‌های سه به بعد با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادله ارز با استفاده از تسهیلاتی که در پنجره‌ واحد اجرا شده، ضمن مراجعه به مرکز ثبت سفارش و طی مراحل اداری ثبت سفارش این امکان را دارد که از طریق دسترسی آسان به میز استقرار نمایندگان بانک مرکزی و بانک‌های عامل نسبت به حصول اطمینان از تخصیص ارز و دریافت ارزشان به نرخ مبادله‌ای در حداقل زمان ممکن اقدام کنند.صافدل اظهار کرد: انتظار می‌رود در هفته آینده مراجعات بیشتری داشته باشیم و از آنجا که به ساماندهی ارائه خدمت برای گروه‌های اولویت سه اطمینان حاصل کرده بودیم، در روز گذشته آمادگی پاسخگویی اولویت چهار و پنج را اعلام کردیم و امیدواریم با استقرار نمایندگان بیشتری از بانک‌های عامل و با ظرفیت‌های بیشتری به تدریج نسبت به پاسخگویی سایر اولویت‌های کالایی به ترتیبی که قبلا اطلاع‌رسانی شده را انجام دهیم و بتوانیم پاسخگوی متقاضیان باشیم.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بیشترین عملکرد در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز در روز گذشته در بانک کشاورزی و برای کالاهای اولویت سوم بوده است. صافدل همچنین از اعلام آمادگی بانک مرکزی برای خرید ارز به نرخ‌های تعیین شده در مرکز مبادله‌ای را از سوی مردم از روز شنبه خبر داد.

کار رسمی از روز دوم آغاز شد

صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این خصوص با بیان اینکه عملا ما در روز اول جابه‌جایی ارزی نداشتیم و از روز دوم این کار آغاز شد به «ایسنا» گفت: برخی مشتریان مراجعه کرده‌اند که به دلیل اینکه بخشی از فرآیند اداری را طی نکرده بودند یا اینکه اسناد اداری آنها کامل نبود، خریدشان به روز بعد منتقل شد.

وی در پاسخ به پیش‌بینی خود از میزان ارز‌های خریداری‌شده در روز جاری گفت: با توجه به استقبالی که از این موضوع در روز گذشته صورت گرفت، امروز حتما از رقم روز گذشته یعنی ۱۰ میلیون دلار عبور خواهیم کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: کل اولویت‌هایی که تهیه شده قبلا براساس نظر دستگاه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و درمان و حوزه‌های دیگر صورت گرفته و تقاضاهایی برای جابه‌جایی‌ بعضی از ردیف‌ها در بعضی از گروه‌های کالایی ارائه شده که رقم تقاضا بسیار کم است.

صافدل در ادامه گفت: موضوع مهم در فعالیت این مرکز آن است که متقاضیان بعد از مرحله ثبت سفارش به میز بانک مراجعه می‌کردند و مستقیما در بانک‌های عامل حضور می‌یافتند؛ ولی ما در پنجره واحدی که اجرایی کردیم برای افزایش سرعت پاسخگویی و ارتباط بین بانک‌های عامل، بانک مرکزی و مرکز ثبت سفارش میز کار بانک‌ها را به اینجا انتقال دادیم و با اجرای این پنجره واحد امکان دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر را برای ارباب رجوع ایجاد کردیم.

در اتاق مبادلات ارزی سفارش وارد‌کنندگان پس از اقدام به ثبت سفارش کالا در کارگروهی مورد بررسی قرار گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس اولویت‌های کالایی آنها را برای دریافت ارز به بانک‌های عامل هدایت می‌کند.

امکان عرضه ارز بدون محدودیت

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ابراز امیدواری کرد: تا با تداوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی به‌تدریج فعالان اقتصادی شناخت بیشتری نسبت به آن پیدا کنند تا این مرکز بتواند نقش خود را به عنوان محلی برای مبادله ارز صادر‌کنندگان و نیاز وارد‌کنندگان ایفا کند. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، وجه ممیزه مرکز مبادلات ارزی عدم اختصاص داشتن آن به یک گروه خاص است و همه صادر‌کنندگان می‌توانند در این مکان ارز خود را عرضه کنند و به تدریج نیز سایر اولویت‌های کالایی دیگر اضافه خواهند شد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تخصیص ارز مورد نیاز اولویت‌های ۳ تا ۵ با ۲ درصد پایین‌تر از نرخ بازار می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده تولید کمک کند و در عین حال این بازار قادر خواهد بود تا نقش رهبری قیمت را بر عهده گیرد؛ زیرا که اگر حجم فروش بالا رود، معنی‌اش این است که عرضه ارز به این اولویت‌ها بر روی قیمت کلی بازار ارز تاثیر مثبتی گذاشته است.

کالاهای اولویت اول و دوم بدون تغییر

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی معاون کل سازمان توسعه تجارت نیز در خصوص احتمال تغییر اولویت اول و دوم تاکید کرد که چارچوب اولویت‌بندی برای تخصیص ارز به کالاهای وارداتی تغییری نخواهد کرد. کرمانشاهی با بیان این خبر افزود:‌ از ابتدا هم قرار بود در پنج اولویت اول کالاهای بسیار مهم گنجانده شوند که اولویت‌های یک و دو کالاهای اساسی هستند؛ بنابراین در ماهیت کالاهای اولویت یک و دو هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.وی افزود: کالاهای اولویت‌های سه تا پنج در مرکز مبادله ارزی به اندازه لازم ارز دریافت خواهند کرد. این کار باعث می‌شود که بلافاصله پس از ثبت سفارش ارز مورد نیاز تامین شود و واردکننده دچار سرگردانی نشود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت درباره کالاهای اولویت ۶ تا ۱۰ نیز گفت: این اولویت‌ها از ارز موجود در بازار استفاده خواهند کرد.کرمانشاهی با اشاره به اینکه کالاهای اولویت‌ یک و دو ثابت خواهند ماند، گفت:‌ در مورد بقیه اولویت‌ها امکان دارد که به دلیل تنوع ۷۰۰۰ عددی تغییراتی ایجاد شود. در واقع ممکن است کالاهایی به جهت نیاز در کشور و اینکه شاید مواد اولیه باشد، از اولویتی به اولویت دیگر بروند.وی ادامه داد: قرار است اولویت‌ها منطقی شود، اما آنچه که من می‌توانم بگویم این است که چندان تغییر کلی در این اولویت‌ها ایجاد نخواهد شد.