محمدصادق جنان‌صفت

محمد نهاوندیان، رییس جدید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران روز گذشته ضمن بحث درباره ضرورت‌های پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، نقش تاریخی اتاق بازرگانی، ضرورت اجرای دقیق سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، پیشبرد اقتصاد رقابتی و...، رئوس برنامه‌های ۱۴ گانه خود را برای دوره ۴ساله مدیریت بر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ارائه کرد. به نظر می‌رسد اجرای این برنامه‌های ارائه شده نیاز به چند گام ابتدایی دارد که اگر رییس اتاق آنها را به کمک صنعتگران انجام دهد، مفید خواهد بود. ۱ - پیشنهاد می‌شود رییس اتاق ابتدا و به چند کارخانه متعلق به بخش‌خصوصی و معادن دورافتاده کشور برود و از نزدیک با واقعیت‌های فیزیکی کارخانه‌ها و معادن آشنا شود.صنعتگران بخش‌خصوصی می‌توانند زمینه این کار را فراهم کنند تا ذهنیت رییس اتاق بیش از پیش نسبت به صنعت و معدن آشنا شود. دیدار از بنادر تجاری نیز مفید است.

۲ -انتخاب دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن که از کدام گروه فکری و اجرایی باشد یک معیار برای گمانه‌زنی درباره کامیابی یا ناکامی رییس جدید اتاق برای پیشبرد برنامه‌هایش به حساب می‌آید.پیشنهاد می‌شود دبیرکل اتاق را از میان صنعتگران، بازرگانان، بانکداران یا صاحبان سایر بنگاه‌های اقتصادی انتخاب کند. حضور دبیران کل سابق و اسبق اتاق که چهره‌ای آشنا دارند و همه هنر خویش را در دوران قبلی به کار گرفته‌اند کار را سخت خواهد کرد و بوی تازگی را از بین می‌برد. انتخاب فردی از میان اعضای هیات نمایندگان اتاق که سابقه فعالیت دولتی در هیچ دولتی نداشته باشد و صاحب بنگاه صنعتی یا بازرگانی است می‌تواند اعتماد به نفس بخش‌خصوصی را بیشتر کند و عمل به وعده‌ها نیز محسوب می‌شود.

۳ -پیشنهاد می‌شود به بند شماره۱۰ برنامه ارائه شده که «گسترش اطلاع‌رسانی اقتصادی و مطالبه شفافیت در نظام اقتصادی» است، یک بند یا تبصره اضافه شده و اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از فعالیت‌های اتاق به رسانه‌ها و افکار عمومی اضافه شود. این یک نقص بزرگ در دوره‌های قبلی بود. تعریف تازه‌ای از «روابط‌عمومی» برای اتاق با هدف مدرن‌سازی آن یک ضرورت تمام‌عیار است. یادآور می‌شویم که رییس اتاق بازرگانی کانادا به دلیل اهمیت «روابط‌عمومی» این پست را نیز شخصا مدیریت می‌کرد.