گروه صنعت و معدن: کاهش نرخ سود بانکی، خرسندی فعالان صنعتی را برنیانگیخته است. آنها معتقدند این سیاست نه تنها منجر به تورم می‌شود بلکه قدرت رقابت تولیدکنندگان را نیز کاهش می‌دهد. محمد شبنم، دبیر انجمن لبنی ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی اقدامی غیرکارشناسی است که در ظاهر مثبت است اما در دید کلان پیامدهای منفی زیادی برای صنعت و اقتصاد کشور به همراه دارد.

وی افزود: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باعث افزایش نقدینگی سرگردان در بازار و در نتیجه بالارفتن نرخ تورم در جامعه می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با انتقاد از ثابت ماندن قیمت مواد لبنی در سه سال گذشته افزود: با وجود همه محدودیت‌های پیش روی صنایع لبنی در ایران، فعالان این صنایع توانسته‌اند محصولاتی با کیفیت و استاندارد لازم تولید کنند.

مهندس بهاءالدین ادب، رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی نیز با بیان این که تصمیم دولت مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی بازار و مردم را شوک زده کرده و مسکن نیز به تبع آن گران می‌‏شود افزود: نتیجه کاهش دو‌درصدی نرخ سود بانکی افزایش نقدینگی سرگردان است که به تبع افزایش آن تورم نیز ارتقا می‌‏یابد، بنابراین همه کالاهای سرمایه‌‏ای نیز به دلیل افزایش تقاضا گران می‌‏شود.

به اعتقاد وی نقدینگی وارد بازار سرگردان شده و ارتقا آن در یک بازار نیز سبب افزایش نرخ تورم خواهد شد.

ادب، گفت: تمایل نقدینگی به بازار تثبیت شده و دارای سود تضمین شده‌‏ است.

به همین دلیل نقدینگی‌‏های سرگردان کشور متوجه بازار مسکن شده و در این حالت تقاضا افزایش یافته و به دلیل عدم افزایش عرضه به تناسب تقاضا، مسکن گران می‌‏شود.

وی اظهار داشت: این رقم نمی‌‏تواند جلوی آثار مخرب نقدینگی سرگردان را بگیرد.