تاکنون ۱۵۰خوشه در صنعت کشور تاکنون شناسایی شده که برآورد می‌شود در مجموع ۳۰۰ خوشه صنعتی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و توریسم ایجاد شود. به گزارش ایسنا، دکتر منصوری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان این مطلب در تعریف خوشه‌های صنعتی اظهار کرد: خوشه‌های صنعتی به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار اطلاق می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: بحث خوشه‌های صنعتی موضوعی است که از سال‌های گذشته در کشور مطرح بوده تا بتواند نقش خود در توسعه صنعت و ایجاد محصولات با کیفیت بالا ایفا کند.

مدیر مرکز توسعه خوشه‌های صنعتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی فارس در ادامه افزود: امروزه توسعه خوشه‌های صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه ایفا می‌کند و هرچه نگاه به حل مسایل از سطح بین‌المللی، ملی و بخشی به سمت منطقه‌ای و محلی پیش رود و مبتنی بر قابلیت‌های پویای سیستم‌های اجتماعی تکامل یافته بر پایه فرآیندهای طبیعی باشد، توجه به کسب و کارهای متوسط، کوچک و خرد در قالب شبکه‌های ارتباطی قابل تعریف توسعه خوشه‌ای، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

منصوری در ادامه، روش توسعه خوشه‌ها را برشمرد و گفت: شناسایی نیازهای اساسی خوشه، ایجاد و بسط اعتماد و همکاری بین واحدها، ایجاد چشم انداز مشترک، بهینه‌سازی محیط نهادی و توسعه نهادها، ارتقای سطح تعامل بین بخش‌های خصوصی و عمومی از جمله این خوشه‌ها است.

وی که در جلسه کار گروه صنعت و معدن استان فارس سخن می‌گفت، تصریح کرد: سیاست‌گذاری موفق توسعه خوشه‌ای مبتنی بر تعامل با سیاست‌های کلان اقتصادی، حمایت از توسعه همه خوشه‌ها و نه انتخاب گزینشی، تقویت زمینه‌های ایجاد و توسعه خوشه‌ها و نه کوشش برای ایجاد آنها، ایفای نقش تسهیل‌کنندگی و مشارکت‌کننده و ماهیت نقش دولت در توسعه خوشه‌ها را تعیین می‌کند.