عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بدون اصلاح و تغییر فرهنگ مصرف و تولید در ایران، نمی‌توان به رشد نرخ بهره‌وری امیدوار بود. میرمهدی سید‌اصفهانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: عدم‌باور به بهره‌وری و نیز نداشتن هدف‌، برنامه و سیاست‌های کلی‌، عملی و اجرایی صحیح، باعث شده بهره‌وری در بین عامه و اقتصاد کشور به جایگاه واقعی خود دست نیابد.

وی افزود: اگر دولت می‌خواهد با ارتقای بهره‌وری به رشد اقتصادی دست یابد، در وهله اول باید در یک نگاه کلان مدیریتی، به یک باور صحیح از بهره‌وری‌، ارزش و مزایای آن دست یابد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: ایجاد باور نسبت به بهره‌وری در دولت، زمینه حضور بیشتر مردم در تولید و اقتصاد فراهم می‌شود به طوری که دیگر ۸۰درصد تولید در اختیار دولت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده که مدیریت دولتی در تولید موفق نبوده و نیست لذا بر دولت واجب است تا با بهادادن به بحث خصوصی‌سازی نقش و حضور مردم را در اقتصاد و تولید پررنگ‌تر کند‌.

سیداصفهانی اضافه کرد: دولت باید بپذیرد که به باور رساندن بهره‌وری یک‌شبه و آن‌هم با بخشنامه و دستورالعمل و اجبار ممکن نیست. وی با اشاره به اجرای طرح سهام عدالت گفت: دادن سهام به افرادی که ارزش آن را نمی‌دانند و خود از نیازهای آنی رنج می برند تنها در حد تجویز یک مسکن برای یک بیمار دردمند دارای تاثیر است.

عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: دارنده این سهم با توجه به بالا بودن درجه نیازهای وی، برای رفع نیاز به فروش این اوراق اقدام می‌کند، لذا با این‌گونه حرکت‌ها، بهترین سیاست‌های اقتصادی نه تنها موثر نیست بلکه به بروز مشکلاتی منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در روند ارتقای بهره‌وری، نیاز به داشتن اهداف قابل لمس و باور قلبی است گفت: در تولید و مصرف، شاخص‌هایی برای بهره‌وری وجود دارد کما اینکه این شاخص‌ها در مقایسه با سطح جهانی قابل مقایسه و تامل است.

سیداصفهانی با اشاره به هوشمند کردن کارت سوخت اظهارداشت: هوشمند کردن کارت‌ها نیز کمکی به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت نخواهد کرد، چراکه در این خصوص نیاز به ارتقای سطح فرهنگ عمومی و همچنین (با توجه به ارزان بودن انرژی در ایران) یکسان کردن قیمت سوخت با قیمت جهانی آن است. وی با اشاره به اینکه جهان امروز به دنبال تولید ناب است، گفت: بر ما نیز واجب است تا با جلوگیری از اتلاف منابع و کسب تکنولوژی و دانش، امکان ارتقای بهره‌وری را افزایش دهیم.

سید‌اصفهانی با اشاره به برخی سیاست‌های دولت همچون اعطای وام به طرح‌های زودبازده و وام خوداشتغالی اذعان کرد: با ۲-۳میلیون تومان نمی‌توان امید به تولید پایدار داشت‌ و این‌گونه منابع را باید به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت کرد. وی تاکید کرد: باور به بهره‌وری، باید از بالاترین مقام تا پایین‌ترین فرد موثر (خدماتی - اقتصادی) وجود داشته باشد، هرچند که به طور مکانیکی و بخشنامه‌ای نیز این امر محقق نیست. این مدرس دانشگاه گفت: با حضور بیشتر مردم در اقتصاد به واسطه خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴، تغییر الگوی مصرف و تولید بین مردم، استفاده از روش‌های موثر در جلوگیری از اتلاف انرژی و‌... امکان رشد نرخ بهره‌وری فراهم می‌شود.