شورای بین‌المللی صنایع سوئد و معاون امور اقتصادی و بین‌المللی وزارت صنایع و معادن در نشستی در محل این وزارتخانه، بر توسعه سرمایه‌گذاری دو کشور در بخش صنعت و معدن تاکید شد. به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، دکتر شاطرزاده با اشاره به این که در بسیاری از علوم پیشرفته، جزو کشورهای برتر منطقه و کشورهای اسلامی هستیم گفت: سایر کشورها به ایران به عنوان بازار کالاهای خود نگاه نکنند.

وی افزود: ایران با بیش از ۶۰میلیارد دلار ذخایر ارزی یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه و اسلامی محسوب می‌شود و از نظر ژئوپولیتیک نیز در مرکز بازار ۳۰۰میلیون نفری آسیای میانه و بازار ۱۰۰میلیون نفری کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارد. دکتر شاطرزاده گفت: آمارها نشان می‌دهد نیاز کشورهای همسایه ایران، بیش از ۴۰میلیارد دلار کالا است که ایران توانایی تامین بخش اعظمی از این کالاها را دارد.

معاون امور اقتصادی و بین‌المللی وزیر صنایع و معادن در ادامه نشست گفت: پارسال رشد واقعی GDP در ایران ۶درصد و طبق آمار سازمان جهانی تجارت، ایران در سال ۲۰۰۶ با رشد ۲۳درصدی صادرات در رده بیستم کشورهای صادرکننده کالا در جهان قرار داشت.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه صنعت، میلیاردها دلار پروژه تعریف شده برای سرمایه‌گذاری دارد گفت: ایجاد کارخانه‌های مونتاژ سمند در ۴ قاره جهان و نیز ساخت کارخانه تراکتورسازی، از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها است. قطعه‌سازان ایرانی نیز هم اکنون محصولات خود را در کلاس جهانی تولید و صادر می‌کنند.

طرف سوئدی این نشست هم با اشاره به فعالیت ۹۰ ساله شرکت‌های سوئدی در ایران بر افزایش رابطه بازرگانی در کشور تاکید و تصریح کرد: استکهلم مایل است شریک تهران در توسعه اقتصادی و صنعتی باشد.

رییس هیات شورای بین‌المللی صنایع سوئد با اشاره به اینکه بیش از ۵۵هزار شرکت سوئدی تحت پوشش این شورا فعالیت می‌کنند گفت: آمار ۳ سال اخیر مبادلات تجاری ایران و سوئد، نشان می‌دهد صادرات ایران به سوئد بسیار بیشتر از صادرات سوئد به ایران بوده است.

وی افزود: هم اکنون کاهش صادرات نفتی ایران به سوئد را شاهدیم که این بیانگر آن است که این صادرات به بخش‌های غیر نفتی سوق یافته و حاکی از تغییر در تنوع صادرات ایران و کاهش وابستگی اقتصاد آن به نفت است.

رییس هیات شورای بین‌المللی صنایع سوئد تاکید کرد: در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۶ صادرات مواد شیمیایی ایران به سوئد بیش از ۹۰۰درصد، صادرات مواد اولیه ۸۰درصد و صادرات کالاهای نیمه ساخته ۴۵درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه پایین بودن سرمایه‌گذاری شرکت‌های سوئدی در ایران ناشی از ناآگاهی است گفت: باید به این شرکت‌ها در خصوص اینکه با چه سرمایه‌گذاری و صف بندی می‌توانند در ایران حضور یابند و نیز حضور شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در سوئد اطلاعات لازم ارائه شود.