نخستین سکوی فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی تا چهار ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد. به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت پتروپارس - با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر فاز ۶ آماده راه‌اندازی است و تا پایان اردیبهشت‌ماه با گاز فازهای ۱، ۲ و ۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در این راستا بویلرهای یک تا سه راه‌اندازی شده و کلیه پمپ‌های آب دریا، آب آتش نشانی، سه دستگاه آب شیرین‌کن، کمپرسورهای هوا، واحد تولید نیتروژن، واحد تولید آب آشامیدنی و دو واحد یوتیلیتی نیز راه‌اندازی شده و بخش لخته‌گیر آماده بهره برداری است، بنابراین امیدواریم واحد نخست فاز۶ با تولید زودهنگام تا اواخر اردیبهشت راه‌اندازی شود.

غلامرضا منوچهری افزود: عملیات فازهای۶، ۷ و ۸ در دو بخش دریا و خشکی انجام شده که بخش دریا شامل حفاری ۳۰ حلقه چاه و بخش تاسیسات فراساحلی شامل سکوها و خطوط لوله زیردریایی بوده است.

مدیرعامل شرکت پتروپارس در ادامه توضیح داد: دو خط انتقال به اجرا درآمده و آماده بهره‌برداری شده است. خط سوم نیز همچنان توسط شرکت صدرا در حال انجام است که به دلیل مشکلات فنی فعلا متوقف شده است و امیدواریم این خط زودتر تکمیل شود، در غیر این صورت کار را به شرکت دیگری مانند تاسیسات دریایی واگذار خواهیم کرد.

وی افزود: براساس برنامه، مراحل نصب خط سوم تاکنون باید تمام و آماده تست و راه‌اندازی می‌شد، از سوی دیگر با توجه به اینکه شرکت صدرا برای نخستین‌بار کار ساخت لوله‌گذار را در ایران انجام داده است که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای کشور ایجاد کند، بنابراین به طور منطقی ظرف یک ماه آینده وضعیت صدرا در این فاز مشخص خواهد شد.

صدرا جریمه نمی‌شود

به گفته او، با وجود طولانی شدن تاخیرها که حدود ۵/۱ سال است، ولی شرکت پتروپارس آن را مجاز می‌داند و منتظر می‌ماند تا لوله‌گذار صدرا آماده شود. از آغاز اجرای عملیات احداث خط لوله سوم تا نهایی شدن آن نیز سه ماه زمان نیاز است. در این راستا با توجه به اینکه صدرا یک ظرفیت داخلی محسوب می‌شود، مجبوریم از آنها حمایت کنیم و بحث جریمه در خصوص دیرکردهای این شرکت مطرح نیست، زیرا مایلیم مشکلاتش برطرف شود، به ویژه اینکه در شرایط تحریم، شرکت‌های خارجی حاضر نیستند برای لوله‌گذاری به کشور ما بیایند.

دو تاپ‌ساید آماده آب‌اندازی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دو تاپ‌ساید مربوط به بخش دریا در بوشهر تکمیل و آماده انداختن به دریا شده است و تاپ‌ساید سوم در دو ماه آینده عملیاتش کامل شده و تست آن انجام خواهد شد. در این خصوص اختلاف نظرهایی در مسائل فنی بین شرکت استات اویل به عنوان اپراتور و شرکت صدرا ایجاد شد که با میانجی‌گری شرکت نفت پارس در حال برطرف شدن است.

خط لوله از پالایشگاه فاز ۶ تا پالایشگاه جم

او درباره تصمیم نهایی شرکت پتروپارس برای چگونگی مصرف گاز فاز ۶ با توجه به آماده نبودن خط لوله سراسری و انتقال گاز آن به آقاجاری گفت: در حال حاضر شرکت ملی گاز در حال احداث خط لوله پنجم از عسلویه تا میدان آقاجاری هست، ولی تکمیل آن خط به زمان بهره‌برداری از پالایشگاه نمی‌رسد، بنابراین تصمیم گرفته شده خط لوله ۴۲ اینچی از محل پالایشگاه فاز ۶ تا پالایشگاه جم احداث شود که این خط لوله قادر است روزانه یک‌میلیون فوت مکعب گاز را مننقل کند و براساس پیش‌بینی‌ها خط لوله ۴۲ اینچ تا شهریور آماده می‌شود، اگرچه نکته اساسی در این خط لوله ایستگاه تقویت فشار آن است که پیچیدگی‌هایی دارد.

مدیرعامل شرکت پتروپارس در خصوص فاز ۱۲ که معادل سه فاز پارس جنوبی است، توضیح داد: پروژه ایران LNG معادل دو سوم تولید پالایشگاه فاز ۱۲ یعنی ۵۰‌میلیون متر مکعب گاز را به این پالایشگاه تحویل خواهد داد.

با «انی» مذاکره نکرده‌ایم

وی در خصوص حضور شرکت پتروپارس در فازهای ۱۹ ، ۲۰ و ۲۱ تصریح کرد: در حال حاضر به طور مستقل در این مناقصه شرکت کرده‌ایم، ولی با توجه به اینکه شرکت انی ایتالیا دیگر شرکت فعال در این مناقصه است، تاکنون برای مشارکت مذاکره خاصی نکرده‌ایم، زیرا زمانی که در فاز ۴ و ۵ با هم شریک بودیم اختلاف مالی عمده‌ای پیدا کردیم، بنابراین به نظر می‌رسد انی منتظر شده اختلاف مالی حل شود و سپس به سراغ بحث‌های مشارکت برویم.

بلوک۷ آیاکوچو ونزوئلا

وی در خصوص پروژه ونزوئلا تشریح کرد: حدود ۵/۱سال پیش وارد این پروژه شدیم و براساس توافق اولیه، بلوک ۷ آیاکوچو به عنوان یک میدان نفتی سنگین در کنار شرکت‌های لوک اویل، ONGC هند و شرکت‌های اسپانیایی و چینی به ایران واگذار شد. در این راستا باید قبل از انعقاد قرارداد از ذخیره میدان، اقتصادی بودن آن و بازار فروش محصولات مطمئن می‌شدیم، بنابراین در سه فاز توسعه در این میدان تعریف شد که تاکنون فاز اول تمام شده، فاز دوم مربوط به حفاری چاه‌هاست و در فاز سوم MDP (نقشه جامع توسعه میدان) نهایی می‌شود، ضمن این که برای استفاده از منابع مالی با شرکت‌هایی مانند استات اویل صحبت شده است.