آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها متقاضیان مشتاق کنسانتره انار ایران هستند. ولی‌‏ا... داودآبادی، دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران، در گفت‌‏وگو با ایلنا، گفت: صنعت آبمیوه ایران از نظر کمی و کیفی طی سالیان اخیر رشد مطلوبی داشته و حتی با ۵ سال قبل، قابل مقایسه نیست، این در حالی است که در زمینه کنسانتره، ایران در بسیاری از میوه‌‏ها مزیت‌‏های بالا و رقابتی دارد.

وی، با اشاره به موفقیت‌‏های چشمگیر کنسانتره انار در ایران، اظهار داشت: با این وجود، اگر فکری برای کنسانتره انار نشود و دولت نیز در این زمینه همچون سال‌های قبل گام اساسی برندارد، مزیت‌‏ها از دست ایران خواهد رفت.

داودآبادی، افزود: بانک‌‏ها باید به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کنسانتره انار وام‌‏های کم‌‏بهره بدهند. این در حالی است که وزارت جهاد در این زمینه نهال رایگان نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار داده که البته تنها این امر کافی نیست، چرا که در کشورهای رقیب ایران نظیر چین، که به تازگی در این زمینه فعال شده‌‏اند، بسیار مطلوب‌‏تر از ایران که سال‌‏ها است در این زمینه وارد میدان شده پیشرفت کرده‌اند.

دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران، تصریح‌‏کرد: چین ظرف چند سال اخیر باغ‌‏های وسیع انار را به وجود آورده و در زمینه کنسانتره نیز فعال شده، به نحوی که قطارهای مخصوص در باغات انار برای حمل و نقل این محصول وارد شده که این امر نیز جریان تولید را سریع‌‏تر می‌‏کند، بنابراین شاید بتوان گفت ایران از غافله عقب مانده است.

وی، گفت: البته موسسه استاندارد در زمینه نظارت بر تولید کنسانتره وارد شده، اما باید استانداردها را بالا برده و واحدهای تولیدی نیز برای تولید بهینه تشویق شوند. داودآبادی اظهار داشت: متاسفانه واحدهایی وجود دارند که استاندارد را رعایت نکرده عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان درستکار تنگ کرده و خود با محصولات بی‌‏کیفیت، بازار را در دست گرفته‌‏اند. وی اظهار داشت: در زمینه آبمیوه باید به سمت کیفیت برتر برویم، چرا که از نظر کمیت، تعداد کارخانجات متعدد بوده و اغلب نیز با ظرفیت کامل کار نمی‌‏کنند، ضمن این که مقوله قاچاق هم باید مورد کنترل قرار گیرد. چرا که این پدیده به اشتغال کشور لطمه می‌‏زند.