یارانه بنزین وارداتی در سال گذشته معادل ۳۶۰‌تن طلا بوده است که این مقدار ۶۰‌تن بیشتر از کل ذخایر معادن طلای کشور است. محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل اقتصاد انرژی، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب افزود: در کشور سالانه یارانه سنگینی برای بنزین پرداخت می‌شود که این یارانه عمدتا نصیب اقشار مرفه جامعه می‌شود، به طوری که سهم ثروتمندان از آن ۴۰ برابر سهم فقراست.

وی در رابطه با تصمیم مجلس مبنی بر سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن بنزین بیان کرد: این تصمیم بهتر از وضع موجود است و وضعیت را بهبود می‌بخشد، اما مشکل را حل نخواهد کرد و کماکان سرمایه‌های کشور به صورت یارانه‌های غیرهدفمند تلف خواهند شد.

او با تاکید بر عرضه بنزین به قیمت واقعی اظهار داشت: بنزین در کشور باید به قیمت واقعی عرضه شود و پول حاصل از صرفه‌جویی در یارانه‌ها در جای بهتری به نفع مردم و با اولویت محرومیت‌زدایی، توسعه، عمران، تقویت حمل‌ونقل عمومی و ایجاد اشتغال مولد هزینه شود. او، درباره افزایش قیمت بنزین و رساندن هر لیتر آن به مبلغ ۱۰۰تومان اظهار داشت: قیمت ۱۰۰‌تومانی بهتر از تثبیت قیمت بنزین است، اما با احتساب تورم در حقیقت قیمت آن ثابت مانده است. البته اگر قیمت بنزین ۸۰‌تومان باقی بماند، با وجود تورم نسبت به سال گذشته ارزان‌تر خواهد شد، بنابراین قیمت ۱۰۰‌تومان برای بنزین بهتر از ۸۰‌تومان است، اما این مبلغ ناچیز است و بخش بزرگی از یارانه‌ها به روال سابق باقی خواهد ماند. قدیری ابیانه در مقایسه بنزین ۱۰۰ و ۱۵۰‌تومانی گفت: عرضه بنزین به قیمت ۱۵۰‌تومان و به صورت تک نرخی که تصمیم قبلی بود، بهتر از عرضه آن به صورت دو نرخی است، هرچند تصویب مبلغ ۱۵۰‌تومان نیز برای بنزین کافی نیست و در صورت واقعی شدن قیمت بنزین موضوع قاچاق آن نیز به طور کامل منتفی خواهد شد و این امر سبب می‌شود مردم به ارزش واقعی بنزین پی ببرند و نسبت به صرفه‌جویی آن همت گمارند.

وی قیمت واقعی بنزین را برای هر لیتر با احتساب نرخ حمل‌ونقل از بندر، ۵۰۰ تا ۶۰۰تومان ذکر کرد.