قطعنامه شورای امنیت برای تحریم کنندگان هزینه‌زاست

معاون تولید وزارت صنایع و معادن گفت: جدی شدن دامنه تحریم‌ها در برخی حوزه‌ها اثرگذار خواهد بود و هر گونه محدودیتی اعم از انتقال دانش و تامین مواد اولیه اثر خاص خود را دارد، اما اثر آن در برخی حوزه‌ها مانند بخش‌های مالی بیشتر و در برخی حوزه‌ها کمتر است. محسن حاتم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: ما باید خود را برای روزهای سخت‌تر از این نیز آماده کنیم.

وی درباره اثر تحریم‌های شورای امنیت بر صنعت و تامین مواد اولیه اظهار داشت: کاربرد تحریم‌های شورای امنیت در زمینه تامین مواد اولیه کمتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: منابع متعددی برای تامین مواد اولیه وجود دارند و بسیاری از منابع در کشورهایی قرار دارند که درگیر چالش‌های سیاسی بین‌المللی نیستند و کالاهای خود را به هر کشوری که بهتر و گران‌تر بخرد عرضه می‌کنند.معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن یادآور شد: با توجه به بازار جذابی که ایران برای دنیا دارد، التهابی که تحریم‌ها در این بازار ایجاد خواهد کرد و مسیر‌هایی که تحریم‌کنندگان طی سال‌ها برای پولشویی مورد ادعای خود تعیین کرده‌اند و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد خواهد شد، می توان گفت اعمال تحریم، بزرگ‌ترین آسیب را به سیستم‌های اقتصادی آنان وارد خواهد کرد.

وی گفت: بزرگ‌ترین مجموعه‌ها و قاچاقچیان مالی در مجموعه‌ کشورهای تحریم‌کننده قرار دارند که تلاش می‌کنند از چنین فرصت‌هایی استفاده کرده و کالای خود را گران‌تر عرضه کنند.

حاتم افزود: انضباط مالی که این کشورها ادعای آن را دارند برای دیگران نوشته می‌شود و آنجا که منفعت بیشتری وجود داشته باشد، چرخهای اقتصادی این کشورها به آن سمت می‌رود. وی اظهار داشت: بر این اساس وقتی این کشورها کشوری را تحریم می‌کنند و امکان فروش گران‌تر کالایی را مهیا می‌کنند، اولین جایی که دچار مفسده و مشکل می‌شود، سیستم‌های اقتصادی خودشان است.

حاتم با بیان اینکه سیستم‌های اقتصادی غرب به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که به سمت سود بیشتر بروند، گفت: تحریم‌های شورای امنیت برای تحریم‌کنندگان نیز هزینه‌زا است و ما اگر برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم از این عرصه موفق بیرون خواهیم آمد.