برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور چاره‌ای جز تجمیع شرکت‌های خصوصی برای ایجاد توازن حداکثر به عنوان بستری برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی وجود ندارد. به گزارش ایسنا، محسن شاطرزاده، معاون اقتصادی وزارت صنایع و معادن، با بیان این مطلب اظهار کرد: به نظر من باید حداقل در ۱۰رشته نیروگاه، نفت و گاز، سیمان، صنایع غذایی، نساجی، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، راه و ابنیه و صنایع مکانیک و ساخت کارخانه‌ها طرح تجمیع شرکت‌ها را ایجاد کرد و به سمت تشکیل شرکت‌های بزرگ‌تر برویم.

وی افزود: در این راستا می توان چهار مدل تشکیل کنسرسیوم، ایجاد شرکت جدید با هویت حقوقی جدید، تشکیل شرکت رهبری کننده با شرکت‌های اقماری و تشکیل شرکت هلدینگ و شرکت‌های اقماری مربوط به خود را انجام داد.

وی تشریح کرد: کنسرسیوم می‌تواند با مسوولیت انفرادی یا مسوولیت مشترک در جهت ایجاد توانمندی‌های بهتر بین شرکت‌ها ایجاد شود. در مدل ایجاد شرکت جدید با هویت حقوقی جدید نیز شرکت‌های حاضر با مسوولیت مستقل جدید منطبق با حقوق سهامداران عمل می‌کنند. در مدل تشکیل شرکت لیدر در شرکت‌های اقماری، ورود به حوزه کاری صادرات و توزیع کار بین شرکت‌های اقماری توسط شرکت لیدر انجام می‌شود که توزیع حقوق و مسوولیت براساس قراردادهای کارفرما و پیمانکار بین شرکت‌های لیدر و اقماری انجام خواهد شد.

به گفته او، تفاوت اصلی تشکیل شرکت هلدینگ و لیدر در این است که شرکت‌های اقماری شرکت هلدینگ توسط خود شرکت مادر تشکیل می‌شوند.