گروه صنعت و معدن- یک شرکت خصوصی با استفاده از سرمایه خارجی، یک مجتمع ۶میلیون تنی فولاد در استان بوشهر احداث می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما، مجوز احداث این مجتمع به تازگی از سوی سازمان صنایع و معادن استان بوشهر صادر شده که بدین ترتیب یکی از مقدمات ایجاد این مجتمع، فراهم شده است. این مجوز به نام شرکت چیاسرخ صادر شده و این شرکت در نظر دارد با همکاری شرکت پوسکو کره جنوبی، در سه فاز ۲میلیون تنی، کارخانه‌های شمش فولاد به روش کوره قوس الکتریکی را راه‌اندازی کند.

فروزان زیادلو، مدیرعامل شرکت در این باره گفت طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فاز نخست این مجتمع از سال ۸۶ آغاز و در مدت سه سال راه‌اندازی خواهد شد.

وی نیاز ارزی فاز نخست را ۷۷۵میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم سرمایه ثابت طرح خواهد بود اما برای بخشی از امور زیربنایی طرح، از وام ریالی هم استفاده می‌شود.

تامین مواد اولیه

به گفته زیادلو، بخشی از منابع ریالی پروژه‌ها هم توسط این شرکت آورده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه مواد اولیه طرح از چه منبعی تامین می‌شود، گفت: در فاز نخست مجتمع، کنسانتره سنگ‌آهن را از خارج کشور تامین خواهیم کرد.

مدیرعامل چیاسرخ تصریح کرد: با توجه به اینکه پروژه‌ها به صورت مشترک (Joint venture) صورت می‌گیرند، مشکلی برای تامین مواد اولیه نداریم چرا که شرکای ما در تامین مواد اولیه و ایجاد صنایع انرژی‌بر بسیار فعالند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منطقه جنوب کشورمان یادآور شد: نزدیکی پالایشگاه‌های گاز و نیز خط انتقال گاز، دسترسی به آب‌های آزاد، راه‌آهن و خط انتقال برق سبب شده تا طرح از توجیه فنی و اقتصادی خوبی برخوردار شود.

نیمی از تولید صادر می‌شود

زیادلو، ادامه داد: با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد، نیمی از تولید این مجتمع به خارج کشور صادر و نیمی دیگر برای مصارف داخلی در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های دیگر این شرکت اشاره کرد و گفت: احداث کارخانه‌های فولادسازی نخستین گام برای ایجاد مجتمع صنایع انرژی‌بر در استان بوشهر است چرا که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم، کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم، آلومینا و کک و نیز نیروگاه و آب‌شیرین‌کن را نیز در آن استان ایجاد کنیم.

وی افزود: تمامی هزینه‌های ارزی این پروژه‌ها توسط شرکای خارجی این شرکت تامین می‌شود. چرا که برای احداث هر کارخانه‌ای، شریک جداگانه‌ای داریم و برای این منظور قراردادهایی منعقد کرده‌ایم.

زیادلو اثرات اقتصادی این طرح‌ها را یادآور شد و اظهار داشت: اشتغالزایی مستقیم این طرح‌ها ۳هزار و ۴۲۶نفر است که حداقل ۳برابر این رقم شاهد ایجاد شغل‌های غیرمستقیم خواهیم شد.

وی، عمران و آبادانی منطقه، ایجاد ارزش افزوده بالا برای گاز طبیعی و توسعه صنایع پایین و بالا دستی را به عنوان دیگر مزایای این طرح‌ها عنوان کرد.

زیادلو در پایان سخنانش از مسوولان درخواست همکاری و تسریع در صدور ضمانتنامه‌ها، تعیین بانک عامل و... کرد.

استقبال مقامات استان

وی در عین حال به استقبال مقامات استان بوشهر اشاره کرد و گفت: سازمان صنایع و معادن استان استقبال مناسبی از طرح‌ها داشته و مجوز احداث واحدهای فولادسازی را صادر کرده است.

زیادلو تصریح کرد: هفته آینده نیز برای تملک زمین، جلسه‌‌ای با استانداری بوشهر خواهیم داشت. وی زمین موردنیاز مجتمع فولادسازی را ۶۵۰هکتار عنوان کرد.