زیان میلیاردی جایگاهداران «سی‌.ان.‌جی»

عکس: نگار متین‌نیا

گروه سوخت و نیرو- ۱۹ ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و جایگاهداران «سی.ان.جی» از زیان ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومانی جایگاهداران به دلیل اختلاف کنتور جایگاه‌های «سی.ان.جی» و شرکت ملی گاز خبر می‌دهند. علاوه بر این، عدم ابلاغ نامه تغییر کارمزد جایگاهداران ضرر ۱۶ میلیارد تومانی را نیز به این بخش تحمیل کرده است. در حالی که نامه تغییر کارمزد جایگاهداران باید در ابتدای امسال ابلاغ می‌شد؛ اما طولانی شدن روند بوروکراسی اداری موجب شد که تا با گذشت ۵ ماه از سال هنوز این نامه اجرایی نشود. روز گذشته در میزگردی که با حضور مسوولان انجمن «سی.ان.جی» برگزار شد، رییس و دبیر این انجمن به همراه یکی از پیمانکاران جایگاه‌های «سی.ان.جی» به بررسی مشکلات فعالان این حوزه پرداختند و خواستار راهکاری برای عبور از مشکلات این بخش شدند.

زیان ۴۵ تا ۵۰ میلیاردی جایگاهداران

مرتضی ابراهیمی مقدم دبیر هیات‌مدیره انجمن صنفی « سی.ان.جی» کشور نیز در این خصوص گفت: مغایرت قبوض گاز و فروش در جایگاه‌های «سی.‌ان.‌جی» پیش از اجرای طرح هدفمندی نیز وجود داشت، اما به دلیل اینکه پیش از اجرای طرح هدفمندی گاز با قیمت ۱۱ تومان در هر متر مکعب محاسبه می‌شد، این اختلاف قیمت نمود نداشت، اما در حال حاضر که بهای گاز به ۲۶۰ تومان رسیده این مغایرت بارز شده است.

به گفته ابراهیمی مقدم، مغایرت به وجود آمده موجب شده تا پیمانکاران و جایگاهداران در معرض تعطیلی قرار گیرند و با وجود نامه نگاری بسیار هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.مغایرت به وجود آمده موجب شده تا به گفته ابراهیمی مقدم زیان ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومانی نصیب جایگاهداران شود.دبیر هیات‌مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی در خصوص تعداد جایگاه‌های که در این مدت تعطیل شده‌اند نیز اظهار کرد: تعطیلی در استان‌های مختلف متفاوت است در برخی از استان‌ها با همکاری استانداری‌ها مشکل تا حدودی مرتفع شده، اما در برخی دیگر کار به تعطیلی جایگاه‌ها منجر شده که در این خصوص می‌توان به استان خوزستان و گلستان اشاره کرد.ابراهیمی مقدم در پاسخ به این پرسش که چه تعداد جایگاه در اختیار بخش خصوصی قرار دارد نیز عنوان کرد: از مجموع جایگاه‌های «سی.‌ان.‌جی» فعال در کشور ۸۵ درصد در اختیار شهرداری قرار دارد و مابقی در اختیار بخش خصوصی است.

ضرر ۱۶ میلیاردی

اردشیر دادرس رییس انجمن صنفی «سی.‌ان.‌جی» نیز در خصوص مشکلات جایگاهداران گفت: بحث درآمد و کارمزد جایگاه‌های «سی.‌ان.‌جی» یکی از عمده مشکلات این بخش محسوب می‌شود؛ چراکه با اجرای طرح هدفمندی هزینه‌های جایگاهداران ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافت، اما کارمزد جایگاهداران طی این مدت افزایش نیافت.

به گفته دادرس در ابتدای سال‌جاری قرار بود کارمزد جایگاهداران ۲۰ تا ۳۰ تومان برای فروش هر مترمکعب افزایش یابد، اما با گذشت ۵ ماه از سال جاری هنوز اقدامی در خصوص افزایش کارمزد صورت نگرفته است. رییس انجمن صنفی «سی.‌ان.‌جی» کشور با اشاره به اینکه افزایش کارمزد جایگاهداران معطل ابلاغ نامه افزایش قیمت است، گفت: تاخیر در ابلاغ نامه افزایش قیمت موجب شد طی این مدت جایگاهداران ۱۶ میلیارد تومان ضرر کنند.دادرس در خصوص اینکه انجمن «سی.‌ان.‌جی» با چه کارمزدی موافق است، گفت: پیشنهاد انجمن کارمزد ۷۵ تومانی بوده، وزیر نیرو نیز درخواست افزایش ۷۰ تومانی را مطرح کرده، اما تاکنون تغییر در کارمزدها صورت نگرفته است.

رییس انجمن صنفی «سی.‌ان.‌جی» در خصوص اینکه قرار بود جایگاه‌های «سی.‌ان.‌جی» رتبه‌بندی شوند و کارمزد براساس رتبه‌بندی صورت گرفته تعیین شود، افزود: این رتبه‌بندی در جایگاه‌های بنزین صورت گرفته اما در خصوص جایگاه‌های «سی.‌ان.‌جی» تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

دادرس در خصوص سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش «سی.‌ان.‌جی» نیز اظهار کرد: تاکنون ۶۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته است.

کاهش حاشیه سود جایگاهداران

مدیرعامل یکی از شرکت‌های پیمانکاری جایگاه‌های «سی.ان.جی» نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه در زمانی که گاز سوخت اصلی خودروها نبود، نصب تجهیزات دقیق برای اندازه‌گیری گاز تحویلی به صرفه نبود، اظهار کرد: اما هم‌اکنون با افزایش سهم «سی.ان.جی» در سبد سوختی کشور و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اختلاف گاز تحویلی و گاز فروشی زیاد شده است و حاشیه سود جایگاه‌های

«سی.ان.جی» کاهش یافته است.

حسین فرج نژاد افزود: حاشیه سود جایگاه‌های «سی.ان.جی» پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۷۰درصد بود که این میزان بعد از اجرای قانون هدفمندی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ۱۵درصد کاهش یافته است. وی با بیان اینکه تاخیر در رفع مشکلات پیمانکاران بخش خصوصی تعطیلی جایگاه‌ها را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: شرکت ما در دو سال گذشته ۲ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. وی ادامه داد: با وجود اینکه شرکت‌های پیمانکاری در مقابل بدهی قبوض گاز خود به شرکت ملی گاز چک می‌دهند، این شرکت به جای اینکه در مقابل چک برگشتی اقدام حقوقی انجام دهد، گاز جایگاه‌ها را قطع می‌کند.

فرج نژاد با بیان اینکه در حال حاضر شرکت ملی گاز فرصت سرمایه‌گذاری برای نصب دستگاه‌های میترینگ برای کلیه جایگاه‌ها در مدت زمان اندک را ندارد، گفت: با این حال پیمانکاران نباید به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در این موضوع متضرر شوند.وی با اشاره به شیوه فروش گاز به جایگاه‌های «سی.ان.جی» گفت: گاز «سی.ان.جی» به صورت حجمی از سوی شرکت ملی گاز به جایگاه‌ها فروخته می‌شود که این حجم در دماهای مختلف با توجه به فشار آن تغییر می‌کند. بنابراین نحوه محاسبه این شرکت برای قیمت گاز تحویلی ملاک مناسبی نیست. وی با بیان اینکه جایگاهداران به صورت روزانه نمی‌توانند میزان اختلاف گاز تحویلی و گاز فروش رفته را محاسبه کنند، گفت: معمولا آخر هر ماه با صدور قبوض گاز این اختلاف مشخص می‌شود، بنابراین جایگاهداران نمی‌توانند جلوی ضرر را بگیرند.

دبیر هیات‌مدیره انجمن صنفی «سی.ان.جی» نیز در خصوص نصب دستگاه‌های میترینگ در جایگاه‌های سوخت گیری گفت: کنتورهایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد حجمی هستند، اما با وجود اینکه جرم مبنای دقیق تری است تاکنون این دستگاه در هیچ یک از جایگاه‌های سوخت گیری نصب نشده‌اند.

ابراهیمی مقدم در خصوص هزینه ای که نصب این دستگاه به همراه خواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۹۲۰ جایگاه فعال در کشور وجود دارد، می‌توان با قیمت کمتری این دستگاه‌ها را تهیه کرد. از سوی دیگر، با وجود اعلام آمادگی انجمن برای پرداخت هزینه این کنتورها، تاکنون اقدامی در خصوص واردات دستگاه‌های مورد نیاز از سوی مسوولان صورت نگرفته است.