گروه صنعت و معدن - تعدد انجمن‌های تولیدی لوازم خانگی پس از انقلاب موجب شده بود تا امکان برنامه‌ریزی از این صنعت در کشور گرفته شود و این بخش از صنعت نتواند به لحاظ کیفی و کمی به رشد قابل توجهی برسد. مشکلی که موجب شد تا پس از گذشت ۳۴ سال از انقلاب، اعضای پراکنده تولید‌کنندگان لوازم خانگی تشکیل شورای هماهنگی انجمن‌های صنایع تولیدی لوازم خانگی را در دستور کار خود قرار دهند تا در لقای یک پرچم بتوانند بر بازار پرتقاضای لوازم خانگی نفوذ کنند. واردات بی‌رویه کالای وارداتی، قاچاق کالا، کم اظهاری واردکنندگان، تامین نقدینگی،فقدان گشایش «ال‌سی» ریالی و ارزی، عدم تخصیص ارز با نرخ مرجع، نبود برنامه‌ریزی متحد در این صنعت از جمله دلایلی بود که موجب شد تا روسای انجمن لوازم خانگی تشکیل این شورا را در دستور کار خود قرار دهند.

محمدرضا دیانی، عضو انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اعلام خبر تشکیل شورای هماهنگی انجمن‌های صنایع تولیدی لوازم خانگی کشور در نشست خبری که با حضور اعضای انجمن‌های مختلف لوازم خانگی برگزار شد، گفت: تعدد انجمن‌های موجود در صنعت لوازم خانگی باعث شده کنترل مناسبی روی مشکلات آنها وجود نداشته باشد. برای حل این مساله، شورای هماهنگی ایجاد شد تا یک برنامه‌ریزی و موضع‌گیری مشخص توسط این شورا از سوی انجمن‌ها صورت گیرد و صنعت لوازم خانگی برنامه‌ریزی جامع‌تری را دارا باشد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» گفت: با گذشت چند ماه از سال ‌جاری هنوز اقدام عملی در راستای تحقق این شعار صورت نگرفته است.

عضو شورای هماهنگی انجمن‌های لوازم خانگی با بیان اینکه تعدد انجمن‌های لوازم خانگی موجب شد تا تدوین برنامه جامع در صنعت لوازم خانگی برای ارائه به مسوولان و مصرف‌کنندگان در دستور کار قرار گیرد، گفت: شعارهای کلی برای حمایت از صنعت فایده‌ای ندارد، بلکه باید یک برنامه عملیاتی برای هر بخش تدوین شود. وی حمایت از مصرف‌کننده، تقویت برند ایرانی، تعرفه‌گذاری واردات لوازم خانگی، اعطای تسهیلات بانکی و جهش کیفی تولیدات را از جمله محورهای این برنامه عنوان کرد و گفت: برنامه جامع صنعت لوازم خانگی تا پایان مردادماه به دولت ارائه خواهد شد.

فاکتور صوری برای دریافت تسهیلات

دیانی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تسهیلات قابل توجهی برای خرید لوازم الکتریکی در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد تسهیلاتی که در حال حاضر تحت عنوان وام خرید لوازم خانگی اعطا می‌شود با فاکتورهای صوری پرداخت می‌شود که قصد داریم در این مورد از دولت درخواست کنیم که مبلغ وام به حساب تولید‌کنندگان واریز شود تا به این طریق از این صنعت نیز حمایت شود.

کاهش تعزیراتی قیمت جوابگو نیست

محمدرضا درافشار: رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک گفت: اعمال سیاست‌های تعزیراتی برای کاهش قیمت تولیدات داخلی جوابگو نیست.

درافشار با اشاره به اینکه سیاست‌های تعزیراتی راهکاری کوتاه‌مدت و به قیمت از بین رفتن تولید داخل خواهد بود، گفت: سرمایه‌ها باید به سمت تولید معطوف شود و کاهش مصنوعی قیمت‌ها عدم سود دهی تولید را به دنبال دارد.

وی به برخی از مشکلات فرآروی تولیدکنندگان نیز اشاره کرد و گفت:در حال حاضر مشکل عمده تولید،عدم همکاری سیستم بانکی است که نوسانات نرخ ارز نیز به آن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه نمی توانیم با کالاهای چینی رقابت کنیم، تصریح کرد: قیمت تمام شده ما بسیار بالاتر از قیمت تمام شده تولیدکنندگان چینی است و مواد اولیه‌ای نیز که خریداری می‌کنیم حداقل ۴۰ درصد بالاتر از قیمت آنها است.

درافشار، شرایط امروز را شرایطی استثنایی خواند و تاکید کرد: صنایع ما در شرایط برابری رشد نکرده‌اند و اگر مراقب نباشیم با زوال آنها روبه‌رو خواهیم بود.

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک همچنین به عدم فرهنگ سازی در استفاده از کالاهای داخلی نیز اشاره کرد و گفت:متاسفانه مردم تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند که این امر سبب شده تا تولیدات داخلی بدون ذکر مکان تولید در بازار عرضه شوند.

اجاق گاز ایرانی، نصف قیمت وارداتی‌ها

اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن وسایل گازسوز نیز با اشاره به عضویت ۱۴۰ واحد پروانه‌دار از وزارت صنعت در این انجمن، گفت: تغییر تعرفه واردات ODS (تنظیم کننده اکسیژن هوا در بخاری‌های گازسوز)، تغییر تعرفه واردات کمپرسورهای یخچال و امضای تفاهم‌نامه با سازمان حمایت برای قیمت‌گذاری محصولات از جمله اقدامات این انجمن بوده است.

بازارچی با اشاره به بالا بودن کیفیت اجاق‌گازهای تولید داخل، گفت: متوسط قیمت یک اجاق گاز ایرانی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است: در حالی که قیمت نوع وارداتی آن به بیش از ۵/۱ میلیون تومان می‌رسد.

وی تاکید کرد: حاضریم اجاق گازهای ایرانی را در آزمایشگاه‌های مرجع مورد آزمون قرار دهیم تا با محصولات وارداتی مقایسه شود و مشخص شود که از نظر کیفیت در رده بالاتری قرار داریم.