کاهش 30 درصدی فعالیت واحدهای تولید آجر

عکس: آکو سالمی

گازسوز کردن واحدها فراموش شد

گروه صنعت و معدن- طرح گازسوز کردن واحدهای تولید آجر به کجا رسید؟ با وجود گذشت یک سال و نیم از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فعالان صنف آجر از عدم اجرای تعهد شرکت ملی گاز برای گازسوز کردن واحدهای تولید آجر خبر می‌دهند. این در حالی است که با هدف اصلاح مصرف انرژی در واحدهای تولید آجر و کاهش هزینه‌های این واحدها ناشی از مصرف سوخت مازوت، قرار بود واحدهای سنتی تولید آجر جای خود را به واحدهای مدرن و صنعتی بدهند.

تعطیلی ۳۰ درصدی در تهران

مرتضی منبع چی، رییس اتحادیه صنف فخاران (دارندگان کوره‌های تولید آجر) استان تهران در رابطه با روند گازسوز کردن کوره‌های تولید آجر می‌گوید: تاکنون هیچ کدام از کارخانه‌های مازوت سوز تولید آجر نتوانسته اند گازسوز شوند و دلیل آن نیز عدم اجرای تعهدات شرکت ملی گاز است.

وی با اشاره به تاثیر این موضوع روی فعالیت‌های کوره‌های تولید آجر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد کوره‌های تولید آجر در استان تهران غیرفعال شده‌اند. رییس اتحادیه صنف فخاران استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا مسائل فعالان این صنعت را با مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشته‌اید، گفت: تاکنون جلسات متعددی با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم و آنها نیز وعده‌هایی به ما داده‌اند، ولی تاکنون اجرایی نشده است.

وی در ادامه به مشکلات واحدهای تولید آجر گازسوز بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت هر مترمکعب گاز ۱۸/۸ تومان بود، اما بعد از اجرای قانون قیمت گاز برای کوره‌های تولید آجر به ۷۰تومان به ازای هر مترمکعب افزایش یافت. با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قرار بود که تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به هر واحد برای بهینه سازی مصرف سوخت داده شود که تاکنون این موضوع محقق نشده است.

صنف آجر، محروم از تجهیزات

منبع چی با بیان اینکه به فعالان این صنف توجه نشده است، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات واحدهای تولید آجر دریافت تسهیلات از سیستم بانکی است؛ به طوری که از ۲۰ واحدی که سال گذشته برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده بودند، هیچ کدام نتوانسته‌اند تسهیلات بگیرند.

رییس اتحادیه صنف فخاران استان تهران با بیان اینکه رقم درخواستی این واحدها نسبت به سایر صنایع ناچیز است، اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت با بخش کارگری و اشتغال در ارتباط است، عدم تامین منابع مالی برای این بخش منجر به لغو فعالیت واحدهای تولیدی می‌شود. وی با اشاره به سهم صنعت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها، گفت: صنف آجرپزان تاکنون نتوانسته اند از درآمد ناشی از اجرای این قانون استفاده کنند. علاوه بر این، تسهیلات نوسازی و بهسازی نیز در اختیار واحدهای تولید آجر قرار نگرفته است.

منبع چی با اشاره به تاثیر نوسازی واحدهای تولید آجر در صرفه جویی در مصرف انرژی گفت: در حال حاضر بعضی از واحدها با مشعل‌های ۳۰سال پیش مشغول به کار هستند. وی با اشاره به سهم تولید هر تن آجر از مصرف انرژی، گفت: در حال حاضر به ازای تولید هر تن آجر در واحدهای گازسوز ۵۵ تا ۶۰مترمکعب گاز مصرف می‌شود. همچنین در واحدهای مازوت سوز نیز تولید هر تن آجر نیازمند ۷۰ تا ۸۰ لیتر مازوت است؛ بنابراین با بهسازی واحدها حداقل می‌توان تا ۲۰ درصد میزان مصرف حامل‌های انرژی را کاهش داد که این امر مستلزم تامین منابع مالی برای تجهیز واحدها به دستگاه‌های مدرن است.

پیش از این نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت تاثیر اجرای قانون بر صنایع انرژی‌بر را بیش از سایر صنایع برشمرده و عنوان کرده بود: تاثیر قانون هدفمندی بر صنایع انرژی‌بر مخصوصا آن گروه که دسترسی به گاز نداشته اند بیش از سایر صنایع بوده است.

غضنفری در این خصوص با اشاره به صنعت آجرسازی کشور عنوان کرده بود که این صنعت به دلیل قدمت و عدم‌ استفاده از تکنولوژی روز بیشترین مشکل را دارا است که در این خصوص ارتقای تکنولوژی و جایگزین کردن فناوری‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته غضنفری، علاوه بر این اکثر فعالان در صنعت آجر نسوز از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند که گاز‌رسانی به این صنایع در کوتاه‌ترین زمان ممکن از یک سو و پرداخت کمک بلاعوض از سوی دیگر برای این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.

اگر چه وزیر صنعت و معدن و تجارت بارها از پیگیری تغییر سوخت واحدهای آجرسازی از مازوت به گاز خبر داده است، اما تاکنون این امر به دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز به مرحله اجرا در نیامده و تولیدکنندگان هم‌اکنون با افت یا تعطیلی واحدهای تولیدی مواجهند.

کندی در روند گازسوز کردن واحدهای مازوت سوز موجب شد تا غضنفری در نشست بررسی مشکلات واحدهای معدنی از انجمن‌هایی که واحدهای مازوت سوز دارند بخواهد تا برنامه‌های خود برای تغییر سیستم سوخت را به این وزارتخانه ارائه کنند تا به این طریق روند تغییر سوخت سرعت گیرد.

استاندارد تعیین معیار برای کنترل انرژی

قزلباش یکی از کارشناسان انرژی سازمان استاندارد نیز در این خصوص می‌گوید: فرآیند تولید در واحدهای مازوت سوز باید تغییر کند و این فرآیند در کارخانه‌های مختلف متفاوت است.

به گفته این کارشناس سازمان استاندارد، از مجموع صنایع فعال در کشور صنایع سیمان، آجر، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و فولادسازها بیشترین مصرف انرژی را دارند که تغییر سوخت مصرفی این واحدها باید برای کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرار گیرد.

قزلباش در ادامه با اشاره به اینکه صنایع آجرسازی با توجه به تعداد این واحدها و سنتی بودن آنها از بیشترین مشکل برخوردار هستند، گفت: برای رفع این مشکل استاندارد تعیین معیار مصرف انرژی در فرآیند تولید آجر به مرحله اجرا گذاشته شده، اما با توجه به تعدد بالای این واحدها هنوز این استاندارد به طور کامل اجرایی نشده است.

به گفته این کارشناس سازمان استاندارد، اجرای این استاندارد اجباری است و باید تمام کارخانه‌های آجرسوز آن را اجرایی کنند که در صورت اجرا امکان تطابق و بررسی با درصد در نظر گرفته شده و بررسی میزان مصرف سوخت واحدها به وجود خواهد آمد.