قیمت تمام شده تولیدات تایر کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است

گروه صنعت و معدن- «چوب لای چرخ صنعت تایر کشور رفته است.» افزایش هزینه‌های مواد اولیه، جلوگیری از افزایش قیمت کالا، کمبود نقدینگی، واردات بی‌رویه، موجود نبودن تسهیلات بانکی و اعتبارات اسنادی و عدم حمایت‌های اقتصادی، همه و همه باعث شده است که چرخ تولیدکنندگان تایر کشور نچرخد. عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در جمع خبرنگاران به تشریح مشکلات صنعت تایر کشور پرداخت. صنعت تایر کشور روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و نبود حمایت‌ها در کنار جلوگیری‌ها، صنعتگران این بخش را نگران کرده است.

واردات بی‌رویه؛ ارزان و بی‌کیفیت

«ارسلان امتعلی» عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار مصرفی تایر کشور برابر ۳۵۰ هزار تن است، تشریح کرد: «۲۳۰ هزار تن (حدود دو سوم) تولید تایر ما داخلی است و مابقی در حدود یک سوم به کشور وارد می‌شود. عمده تایرهای وارداتی از کشورهای چین وهند وارد می‌شوند که اغلب از برندهای معروف نیستند و کیفیت بالایی نیز ندارند.»

وی ادامه داد: «در سال ۸۹ حدود ۱۲۲ هزار تن واردات تایر داشته‌ایم که نشان می‌دهد، صنعت تایر کشور جا دارد که ۱۲۲ هزار تن تولید کند. اگر الان به فکر این نباشیم که بازار را پوشش دهیم در سه، چهار سال آینده با این واردات بی‌رویه صنعت تایر از پای در خواهد آمد.»

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران افزود: «به لحاظ ارزشی، ایران سالی یک میلیارد دلار تایر وارد می‌کند که با این میزان می‌توان دو کارخانه ۱۰۰ هزار تنی تولید تایر ایجاد کرد.»

«امتعلی» با اشاره به اینکه تایر یک کالای استراتژیک است، معتقد است: «هرچند الان ۸ هزار تن تایر صادر می‌کنیم، اما زمینه افزایش صادرات آن وجود دارد و این صنعت توانایی این افزایش را دارد.»

افزایش قیمت ضروری است

افزایش قیمت‌ها به موازات افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های حامل‌های انرژی از جمله مسائلی است که این روزها و حتی پیش از این، تولیدکنندگان و صنعتگران بر آن تاکید داشته‌اند. این بار صنعتگران بخش صنعت تایر خواستار افزایش قیمت تایر هستند.«امتعلی» بیان کرد: «نسبت به گذشته، قیمت تمام شده تولید تایر بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است که بخش عمده آن، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی است.»وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مواد اولیه وارداتی است و مابقی از داخل تولید می‌شود، توضیح داد: «هم‌اکنون کلیه مواد مورد نیاز داخلی را ما به قیمت آزاد می‌خریم و کنترل قیمتی روی آن نیست. از سوی دیگر، متاسفانه قیمت فروش تایر همچنان به قیمت سال گذشته است. این مساله زیان و مشکلات بسیار جدی ای برای صنعت تایر ایجاد کرده است؛ به طوری که ادامه فعالیت عمده کارخانه‌های کشور زیر سوال است.»

«امتعلی» افزود: «مذاکراتی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به منظور افزایش قیمت تایر انجام شده و قیمت پیشنهادی خود را نیز ارائه کردیم.» وی ادامه داد: «حاشیه سود صنعت تایر پایین است و با افزایش هزینه‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت تایر، این صنعت دچار مشکل شده است. در سال ۸۹ حدود ۴۰ درصد قیمت تولید رشد داشته است که این مساله حاشیه سود ما را منفی نیز کرده است.»

مشکلات صنعت تایر

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران علاوه بر ضرورت افزایش قیمت‌ها، مشکلات دیگر صنعت تایر را این‌گونه بیان کرد: «صنعت تایر با مشکلاتی چون کمبود نقدینگی، مشکل ارتباط بانکی و اعتبارات اسنادی و واردات آن هم عمدتا تایر چینی بی‌کیفیت و ارزان مواجه است.»وی افزود: «با توجه به این دست مشکلات اساسی و پایه‌ای برای صنعت تایر کشور، این صنعت در سال گذشته با تمام توان و زحمات و گرفتاری‌های زیاد به فعالیت خود ادامه داده است و بیش از ۲۳۰ هزار تن تولید داشته است.»«امتعلی» با تاکید بر عزم جدی صنعت تایر بر انجام وظایفش در سال جهاد اقتصادی گفت: «چنانچه مساعدت‌های لازم صورت نگیرد، این صنعت نه تنها در انجام برنامه‌های خود ناتوان خواهد بود، بلکه تولیدات کشور نیز کاهش پیدا خواهد کرد و وابستگی به واردات بیشتر خواهد شد. مساعدت‌های لازم عبارتند از: تامین نقدینگی، ایجاد سایر تسهیلات بانکی و اعتبارات اسنادی، اجازه افزایش قیمت‌ها و حمایت‌های صندوق توسعه ملی خواهد بود.»