گروه انرژی- جزئیات تعرفه‌های جدید برق در سال 90 برای بخش‌های خانگی و صنعت منتشر شد. بر اساس ابلاغیه وزیر نیرو، تعرفه برق در بخش خانگی در قالب 5 جدول تعرفه مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر، تعرفه ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر یک، تعرفه ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر دو، تعرفه ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر سه و تعرفه ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر چهار تعریف شده است.

در این بین، متوسط تعرفه برق مشترکان خانگی در مناطق عادی ۴۸۵ ریال به ازای هر کیلووات ساعت برای هفت ماهه اول سال تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۵ ریال افزایش یافته است. همچنین قیمت برق برای مناطق گرم نیز از متوسط ۱۴۰ ریال به ۱۵۱ ریال افزایش یافته است.
تعرفه برق مناطق عادی
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، تعرفه برق برای مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر بر اساس ۷ پله مصرفی محاسبه خواهد شد؛ به طوری که در پله اول از صفر تا ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۳۰۰ ریال، پله دوم مازاد بر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۳۵۰ ریال، پله سوم مازاد بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۷۵۰ ریال، پله چهارم مازاد بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۱۳۵۰ ریال، پله پنجم مازاد بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۱۵۵۰ ریال، پله ششم مازاد بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۱۹۵۰ ریال و پله هفتم مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۲۱۵۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.
افزایش 35 ریالی متوسط قیمت برق
بر این اساس، وزارت نیرو در کنار تعیین این پلکان مصرف، متوسط نرخ‌هایی را برای تعرفه‌های برق مصوب کرده است؛ به طوری که متوسط تعرفه مصرف برق برای مشترکان خانگی مناطق عادی از هر کیلووات ساعت ۴۵۰ ریال در سال گذشته به ۴۸۵ ریال در هفت ماه نخست سال جاری اصلاح شده است.
علاوه بر این، الگوی مصرف نیز در این دوره از ماهانه 200 کیلووات ساعت به 300 کیلووات ساعت افزایش یافته است.
در فصول سرد سال که الگوی مصرف مشترکان بخش خانگی در مناطق عادی ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، ۳۰ کیلووات ساعت برای روشنایی، ۷۰ کیلووات ساعت برای مصرف برق یخچال و فریزر، ۳۰ کیلووات ساعت مصرف برق تلویزیون، یارانه و لوازم صوتی و ۷۰ کیلووات ساعت نیز برای مصارف سایر لوازم از جمله ماشین لباسشویی، جاروبرقی و... برای هر خانوار عادی لحاظ می‌شود، اما در فصول گرم ۱۰۰ کیلووات ساعت نیز برای مصارف لوازم سرمایشی به الگوی ماهانه مصرف افزوده می‌شود.
تعرفه برق مناطق گرمسیر یک
از سوی دیگر، تعرفه ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر یک نیز بر اساس ۷ پله مصرفی محاسبه می‌شود. بر این اساس، در پله اول از صفر تا ۱۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۱۰۰ ریال، پله دوم مازاد بر ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۱۱۰ ریال، پله سوم مازاد بر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۱۲۰ ریال، پله چهارم مازاد بر ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۵۰۰ ریال، پله پنجم مازاد بر ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۹۵۰ ریال، پله ششم مازاد بر ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۱۱۵۰ ریال و پله هفتم مازاد بر ۶۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه با قیمت ۱۳۵۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.
مناطق تحت پوشش گرمسیر یک
بر اساس ابلاغیه وزیر نیرو، تمام شهرهای استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و شهرستان‌های چابهار و کنارک با دوره زمانی اول فروردین ماه تا پایان آذر ماه (۹ ماه)، شهرستان‌های دوگنبدان و لیکک با دوره زمانی شانزدهم فروردین ماه تا پانزدهم آبان ماه (هفت ماه)، شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، قلعه گنج، عنبرآباد، رودبار جنوب، منوجان و بخش فاریاب با دوره زمانی اول فروردین ماه تا پایان مهر ماه (هفت ماه)، شهرستان‌های مهران، دهلران و نیک شهر با دوره زمانی اول اردیبهشت ماه تا پایان مهرماه (شش ماه) و شهرستان‌های لار و لامرد با دوره زمانی اول تیرماه تا پایان شهریورماه (سه ماه) جزو مناطق گرمسیری یک هستند.
بر اساس اعلام مسوولان وزارت نیرو، الگوی مصرف برق در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر یک ماهانه سه هزار کیلووات ساعت است.
تعرفه برق مناطق گرمسیر دو
تعرفه ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر دو نیز بر اساس پله‌های مصرف هفت‌گانه محاسبه می‌شود؛ به طوری که در پله اول از صفر تا 1000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 220 ریال، پله دوم مازاد بر 1000 تا 2000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 500 ریال، پله سوم مازاد بر 2000 تا 3000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 850 ریال، پله چهارم مازاد بر 3000 تا 3500 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1050 ریال، پله پنجم مازاد بر 3500 تا 4500 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1250 ریال، پله ششم مازاد بر 4500 تا 6000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1350 ریال و پله هفتم مازاد بر 6000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1450 ریال به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه خواهد شد.
مناطق تحت پوشش گرمسیر دو
بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو شهرستان‌های دهدشت، شهداد، شاهماران، بم، فهرج و ایرانشهر با دوره زمانی اول اردیبهشت‌ماه تا پایان مهرماه (شش ماه)، شهرستان‌های لار و لامرد با دوره زمانی ماه‌های اردیبهشت، خرداد و مهر (سه ماه) و شهرستان زابل با دوره زمانی اول خرداد تا پایان شهریور ماه (چهار ماه) جزو مناطق گرمسیر دو محسوب می‌شوند. بر اساس اعلام مسوولان وزارت نیرو، الگوی مصرف برق در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر دو، ماهانه دو هزار کیلووات ساعت است.
تعرفه برق مناطق گرمسیر سه
در همین حال، تعرفه ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر سه نیز براساس پله‌های مصرف هفت‌گانه محاسبه می‌شود، به طوری که در پله اول از صفر تا 1000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 250 ریال به ازای هر کیلووات ساعت، پله دوم مازاد بر 1000 تا 1500 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 650 ریال، پله سوم مازاد بر 1500 تا 2000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1150 ریال، پله چهارم مازاد بر 2000 تا 3500 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1250 ریال، پله پنجم مازاد بر 3500 تا 4500 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1350 ریال، پله ششم مازاد بر 4500 تا 6000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1450 و پله هفتم مازاد بر 6000 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1550 ریال به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه خواهد شد.
شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب، قصرشیرین، نفت شهر، قیر، کارزین و فراشبند و دهستان‌های سرقلعه و جگیران با دوره زمانی اول اردیبهشت ماه تا پایان مهر ماه (شش ماه)، شهرستان پلدختر با دوره زمانی اول تیر ماه تا پایان شهریور ماه (سه ماه)، شهرستان‌های گنبد، کلاله، مینودشت و آق قلا با دوره زمانی اول خردادماه تا پانزدهم شهریورماه (۵/۳ ماه) و شهرستان زابل با دوره زمانی ماه‌های اردیبهشت و مهر (دو ماه) در مناطق گرمسیری سه طبقه‌بندی شده‌اند.
براساس اعلام مسوولان وزارت نیرو، الگوی مصرف برق در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر سه، ماهانه یک هزار کیلووات ساعت است.
تعرفه برق مناطق گرمسیر چهار
از سوی دیگر، تعرفه ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر چهار نیز بر اساس پله‌های مصرف هفت‌گانه محاسبه خواهد شد. بدین ترتیب در پله اول از صفر تا 100 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 240 ریال، پله دوم مازاد بر 100 تا 200 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 280 ریال، پله سوم مازاد بر 200 تا 300 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 500 ریال، پله چهارم مازاد بر 300 تا 400 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 800 ریال، پله پنجم مازاد بر 400 تا 500 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1150 ریال، پله ششم مازاد بر 500 تا 600 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1500 ریال و پله هفتم مازاد بر 600 کیلووات ساعت در ماه با قیمت 1800 ریال به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه خواهد شد.
مناطق تحت پوشش گرمسیری چهار
شهرستان‌های دره شهر، آبدانان، نورآباد، خشت، کمارج، کازرون، داراب، جهرم و طبس با دوره زمانی اول خردادماه تا پایان شهریور ماه (چهار ماه)، شهرستان‌های جعفرآباد، پارس آباد، اصلاندوز، بیله سوار و ازگله با دوره زمانی اول تیرماه تا پایان شهریور ماه (سه ماه)، تمام شهرستان‌های استان گلستان به استثنای شهرستان‌های گنبد، کلاله، مینودشت و آق قلا با دوره زمانی اول خردادماه تا پانزدهم شهریورماه (5/3 ماه)، بافق و قم با دوره زمانی اول خردادماه تا پایان مرداد ماه (سه ماه)، گرمسار، کاشان، آران و بیدگل، خور و بیابانک با دوره زمانی ماه‌های تیر و مرداد (دو ماه)، تمام شهرستان‌های استان گیلان به استثنای ماسوله، دیلمان و جیرنده با دوره زمانی پانزدهم خرداد ماه تا پانزدهم شهریور ماه (سه ماه)، تمام شهرستان‌های استان مازندران به استثنای بلده، رینه، کجور، محمدآباد، کیاسر، مرزن آباد، کلاردشت و آلاشت با دوره زمانی پانزدهم خردادماه تا پانزدهم شهریورماه (سه ماه) جزو مناطق گرمسیری چهار هستند.
براساس اعلام مسوولان وزارت نیرو، الگوی مصرف برق در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر چهار، ماهانه ۵۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.
151 ریال متوسط تعرفه برق مناطق گرم
در مجموع قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی در مناطق گرم به طور متوسط ۱۵۱ ریال است که کمتر از یک سوم تعرفه مناطق عادی محسوب می‌شود. این در حالی است که متوسط قیمت برق برای بخش خانگی در مناطق گرم در سال گذشته ۱۴۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت بود.
تعرفه برق صنعتی
از سوی دیگر، خبرگزاری «مهر» نیز طی گزارشی جزئیات نحوه محاسبه تعرفه برق برای بخش صنعت را منتشر کرد.
بر این اساس، تعرفه برق بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور از این پس با نرخ جدید محاسبه خواهد شد که البته تعرفه برق صنعتی همان نرخ سال گذشته است و تنها در سه ماهه تابستان؛ یعنی تیر، مرداد و شهریور 20 درصد افزوده می‌شود.
در همین رابطه «محمد بهزاد»، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی می‌گوید: «تعرفه مصرف برق در بخش صنعت و معدن همان ۴۰۰ ریال سه ماهه پایانی سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت است.»
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: «این تعرفه برای مشترکان صنعتی نیز که علاقه‌ مند به محاسبه دیماند قراردادی نباشند، 430 ریال در نظر گرفته شده است.»
وی تصریح کرد: «لحاظ کردن تخفیف‌های لازم در ولتاژهای مختلف و دریافت ۵۰ درصد (۲۰۰ ریال) از قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی به صورت تسهیلات از دیگر ویژگی‌های لحاظ شده برای مصارف برق بخش صنعتی است.» بر اساس تعرفه برق بخش‌های تولیدی، بهای برق برای مشترکان کد (۴-الف) با قدرت بیش از ۳۰ کیلووات (۵۰ آمپرسه‌فاز) با توجه به گزینه‌های مختلف محاسبه و دریافت می‌شود. بر این اساس شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق پس از دریافت تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آنها مشترکان را کتبا از نرخ گزینه‌های مربوطه مطلع می‌کند. بر همین اساس مشترکان می‌توانند گزینه مناسب و مورد نظر را انتخاب و به شرکت اعلام نمایند. در صورت عدم اعلام گزینه از طرف مشترکان، بهای برق مصرفی بر اساس آخرین گزینه مورد عمل در سال قبل محاسبه خواهد شد. همچنین بهای برق مشترکانی که روی ولتاژ ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت هستند با ۱۰ درصد تخفیف و روی ولتاژ ۱۳۲،۶۶ و ۶۳ با ۶ درصد تخفیف محاسبه و دریافت می‌شود.
بهای برق مصرفی تمامی تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی، دفاتر خدمات مسافری و سایر تاسیسات مشابه در صورت ارائه مجوزهای لازم، با توجه به قدرت انشعاب و ولتاژ تحویلی مشمول تعرفه 4-الف می‌شوند.