گروه صنعت و معدن - تولیدکنندگان محصولات غذایی درخواست قیمت‌گذاری کالاهای غیراساسی را توسط انجمن‌ها دارند. این در حالی است که بازار محصولات غذایی اساسی در رسیدن به قیمت بالاتر، این روزها بسیار گرم است. تولیدکنندگان محصولات غذایی با طرح این استدلال که محصولات غیراساسی به عنوان مکمل صنایع غذایی هستند و حساسیت‌های زیادی را بر نمی‌تابد، خواستار قیمت‌گذاری این محصولات توسط انجمن‌های مربوطه هستند.

از سوی دیگر، براساس آخرین آمار رسمی اداره آمار بانک مرکزی ایران، متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در فروردین امسال، ۴۶/۲۴ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ما، قیمت مواد خوراکی در دوره مزبور در شرایطی افزایش یافته است که دولت از طریق سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اجازه هرگونه تغییر قیمت را از تولیدکنندگان سلب کرده است. بنابراین روند پیچشی افزایش قیمت‌ها ناشی از عملکرد نظام و شبکه توزیع داخلی است و حاشیه سودی که از محل افزایش قیمت‌ها وجود داشته است، به تولیدکنندگان نرسیده است.

در این بین، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی با بیان اینکه برخی از محصولات صنایع غذایی به عنوان کالای اساسی محسوب می‌شوند، گفت: «تولیدکنندگان صنایع غذایی در پیشنهادی به دولت، قیمت‌گذاری محصولات غذایی غیراساسی ازسوی انجمن‌های مربوطه را خواستار شدند.»

«ابوالحسن خلیلی» در گفت‌وگو با «فارس» اظهار کرد: «دسته‌ای دیگر از محصولات غذایی بیشتر به عنوان مکمل صنایع غذایی یا محصولات گروه سوم و چهارم در سبد غذایی مردم محسوب می‌شوند که ایجاد حساسیت بیش از حد در مورد آنها ممکن است اشتباه باشد و باعث شود اولویت‌های کاری به درستی انجام نشود.»

وی ادامه داد: «بیسکویت، شیرینی، شکلات، انواع سس، کنسرو و کمپوت از جمله صنایع غذایی غیر اساسی محسوب می‌شوند که بهتر است دولت کنترل بازار و قیمت آنها را به انجمن‌های مربوطه واگذار کند.»

«خلیلی» افزود: «در همین راستا از دولت خواسته‌ایم تا قیمت‌گذاری این دسته از کالاهای گروه دوم صنایع غذایی را با رعایت شرایط و حقوق مصرف‌کننده به انجمن‌های مربوطه واگذار کند.»

وی با بیان اینکه روغن، شکر و آرد کالای اساسی محسوب می‌شوند، تصریح کرد: «این محصولات از قبل در سبد حمایتی دولت قرار داشتند و بهتر است قیمت‌گذاری سایر محصولات به انجمن‌های مربوطه واگذار شود.»

فعالان صنایع غذایی در حالی خواستار افزایش قیمت‌های خود متناسب با افزایش هزینه‌های تولید و رشد قیمت انرژی هستند که دولت تاکنون اجازه افزایش قیمت به واحدهای تولیدی را نداده است.

کارشناسانی که رهیافت‌های طرح هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کنند، بر این باورند که دولت به جای مداخله مستقیم در تعیین قیمت‌ها، باید با ذخیره‌سازی و عرضه کالا‌هایی که امکان افزایش قیمت آنها به دلیل فشار دائمی و فصلی تقاضا وجود دارد، قیمت‌ها را به تعادل برساند و اجازه تغییر قیمت‌ها را به واحدهای تولیدی بدهد.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که این راهبرد در میان مدت، تا رسیدن به قیمت‌های رقابتی و شکل‌‌گیری تعادل میان عرضه و تقاضا دربازار قابل اجرا است؛ به ویژه با اجرای برنامه افزایش ظرفیت تولید کالاهایی که از بعد بازارداخلی و خارجی دارای مزیت است.